طرز تهیه نان سوخاری ساده و خوشمزه در منزل

0

نان سوخاری یکی از انواع نان می باشد که از آرد گندم بدست آمده و با توجه به اینکه از لحاظ رطوبت در سطح پایینی قرار دارد، دارای قابلیت نگه داری تقریبا زیادی می باشد؛ به همین منظور در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه نان سوخاری به روشی ساده و راحت آشنا کنیم.

طرز تهیه نان سوخاری در خانه

نان سوخاری در واقع یک نوع نان خانگی برشته می باشد که با توجه به ماهیتی که دارد نشاسته موجود در آن در حال تجزیه شدن می باشد که همین ویژگی باعث هضم بهتر و راحت تر آن شده است، از این رو مصرف این نان برای افرادی که از لحاظ گوارشی دچار مشکل می باشند بسیار مناسب می باشد. طرز تهیه نان سوخاری بسیار راحت بوده و شما به سادگی می توانید آن را در منزل تهیه نمایید.

این نان همانند نان کلانه ترد و بسیار خوشمزه می باشد که برای وعده غذایی صبحانه، عصرانه و یا حتی به عنوان یک غذای ساده برای افطار می توانید از آن استفاده نمایید و مصرف آن برای کودکان نیز بسیار مناسب و مفید است. مصرف این نان هم چنین در ماه رمضان در هنگام افطار نیز گزینه بسیار مناسبی می باشد.

نحوه تهیه نان سوخاری خانگی

مواد مورد نیاز :

  • خامه صبحانه ۹۰ گرم
  • تخم مرغ ۷ الی ۸ عدد
  • آب گرم ۱۰۰ گرم
  • شکر ۲۸۰ گرم
  • آبلیموی تازه ۲ قاشق غذا خوری
  • آرد ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم
  • روغن مایع ۲۰۰ گرم
  • نمک ۱ قاشق چای خوری
  • خمیر مایه فوری ۸۰ گرم

روش تهیه :

در مرحله اول ابتدا باید برای آماده کردن و عمل آوردن مخمر نان سوخاری درون یک کاسه آب ولرم را ریخته و حدود چند قاشق شکر به آن اضافه نمایید.

سپس مخمر را بر روی آن پاشیده و اجازه دهید تا کمی پف کند. پس از آن حدود چند قاشق آرد اضافه نمایید و سپس آن را در گوشه ای قرار دهید.

در مرحله بعدی شکر، آب، تخم مرغ، آبلیمو، خامه و روغن مایع را داخل ظرف ریخته و به خوبی هم بزنید تا شکر به طور کامل حل گردد.

پس از آن آرد را به تدریج و کم کم به مواد اضافه نمایید. سپس مایه خمیری که کاملا پف کرده را اضافه نمایید و آن را خوب هم بزنید.

روش تهیه نان سوخاری ترد

باید خمیر شما از لحاظ بافت و ظاهر حالتی چسبناک به خود بگیرد. پس از آن خمیر را حدود ۲ ساعت در یک مکان گرم بگذارید.

روی سطح خمیر را با استفاده از یک پوشش پلاستیکی کاملا بپوشانید. بعد از استراحت و عمل آمدن حجم خمیر تا حدود یک و نیم برابر افزایش پیدا می کند.

سپس خمیر را قسمت بندی کنید و آن را در یک قالب مستطیلی شکل بریزید. فر را روشن کرده و بر روی درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. سپس روی سطح نان ها را به زرده تخم مرغ و پودر قند آغشته نمایید و تا هنگامی که رویه آن ها ظاهر قهوه ای رنگ به خود گرفت اجازه دهید تا درون فر بماند.

روش پخت نان سوخاری بسیار خوشمزه

پس از این که نان ها کاملا پختند، آن ها را از فر بیرون آورید و هنگامی که خنک شدند آن ها را برش دهید و درون فر قرار دهید تا هنگامی که ظاهر آن ها طلایی رنگ گردد. در صورتی که می خواهید نان سوخاری را به صورت حاضری تهیه نمایید باید به نکاتی که در ادامه این مطلب گفته شده توجه نمایید.

خصوصیات نان سوخاری :

  • نان سوخاری باید فاقد هر گونه بو و طعم غیر طبیعی و غیر عادی باشد.
  • رنگ نان سوخاری باید زرد متمایل به قهوه ای روشن باشد و هم چنین فاقد سوختگی باشد.
  • نان سوخاری باید بافت متخلخل و حالت تردی داشته باشد و عاری از هر گونه ماده خارجی و اضافی باشد.
  • در هنگام خریدن نان باید به مشخصاتی از قبیل نام و نوع محصول، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، وزن، نام و نشانی تولید کننده، مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید و انقضا و هم چنین شرایط و نحوه نگه داری آن که بر روی محصول درج شده توجه نمایید.

طرز تهیه نان سوخاری خوشمزه

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه نان سوخاری و ویژگی های آن به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این نان خوشمزه و ترد را در منزل تهیه نمایید و نوش جان کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید