طرز تهیه آش دندونی برای نوزاد و ایده هایی برای تزیین آن

0

یکی از رسم های قدیمی ما ایرانیان که به مناسبت و میمنت رویش اولین دندان نوزاد انجام می پذیرد طبخ و تهیه آش دندونی می باشد که از لحاظ ترکیب مواد اولیه شباهت زیادی به آش جو دارد، از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه آش دندونی آشنا کنیم.

طرز تهیه آش دندونی خوشمزه و جا افتاده

آش دندونی در واقع یک نمونه از آش های سنتی ایرانی می باشد که خانواده ها در هنگام نیش زدن و رشد اولین دندان کودکشان اقدام به پخت آن می کنند و به این مناسبت جشن می گیرند و به نوعی اعتقاد دارند که با این کار رشد بقیه دندان های کودک سریع تر و راحت تر انجام خواهد گرفت. طرز تهیه آش دندونی بسیار ساده و راحت می باشد و در ترکیب مواد اولیه آن از گوشت گوسفندی و حبوبات استفاده می شود.

طرز تهیه آش دندونی خوشمزه و خوش طعم

بسیاری از خانواده ها این جشن را مفصل تر برگزار می کنند و در کنار پختن آش یک کیک با نماد دندان و تعدادی گیفت و هدیه با طرح و شکل دندان به منظور پذیرایی از مهمان ها تدارک می بینند. اگر که در شرف برگزاری این مراسم برای کودکتان هستید و تمایل دارید با دستور پخت این آش آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

مواد مورد نیاز :

  • لوبیا قرمز ۱ لیوان
  • لوبیا چیتی ۱ لیوان
  • لوبیا سفید ۱ لیوان
  • عدس سبز ۱ لیوان
  • نخود ۱ لیوان
  • برنج ۱ لیوان
  • قلم گوساله ۱ عدد
  • گندم ۲ لیوان
  • بلغور جو ۱ لیوان
  • گوشت قلوه گاه گوسفند ۲ تکه
  • پیاز ۲ عدد بزرگ و ۲ عدد متوسط
  • دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

ایده های جالب و جدید تزیین آش دندانک

روش پخت :

در مرحله اول ابتدا گندم ها را شسته و حدود سه روز اجازه دهید تا درون آب خیس بخورند. در طول این مدت مرتبا آب گندم ها را تعویض نمایید تا رنگ آب آن ها در نهایت حالت شفافی به خود بگیرد.

حبوبات گفته شده را حدود ۲۴ ساعت قبل از پختن در آب بخیسانید و چند مرتبه آب آن ها را تعویض نمایید تا حالت نفخی که دارند از آن ها گرفته شود.

در مرحله بعدی قلم گوساله و گوشت قلوه گاه گوسفند را به همراه ۲ عدد پیاز متوسط، ۱ قاشق چای خوری زردچوبه و میزان ۱ قاشق مربا خوری دارچین به خوبی بپزید. پس از پخته شدن کامل مواد، تمام محتویات درون قابلمه را آبکشی نمایید و سپس قلم گوساله را از درون قابلمه بیرون آورید. گوشت قلوه گاه را به خوبی با استفاده از گوشت کوب دستی یا برقی بکوبید.

دستور تهیه آش دندونی خوشمزه و لذیذ

سعی کنید که هر کدام از حبوبات را به طور جداگانه بپزید. سپس درون قابلمه ای که قصد پختن آش دندونی را در آن دارید مخلوط برنج، عدس، گندم و بلغور جو را با همدیگر بریزید تا پخته شوند چرا که مدت زمان پخت آن ها کم و تقریبا یکسان است.

باید توجه داشته باشید که گندم باید کاملا لعابدار باشد. در این مدت زمان لعاب انداختن گندم ۲ عدد پیاز بزرگ را به شکل خلالی و نازک به صورت کاملا یکدست خرد کنید و سپس آن را سرخ نمایید تا شکل کاراملی رنگ به خود بگیرد.

طرز پخت آش دندونک خوشمزه و لذیذ

پس از این که مخلوط برنج، عدس، گندم و بلغور جو کاملا پخته شدند، گوشت کوبیده شده و آب گوشت آبکشی شده را به این مواد بیفزایید. صبر کنید تا مخلوط موردنظر حدود یک ساعت بر روی حرارت ملایم به خوبی پخته شود. پس از گذشت ۱ ساعت حبوباتی که به طور جداگانه پختید و آب کشی نمودید را به مخلوط درون قابلمه بیفزایید.

سپس حدود ۱ قاشق مربا خوری فلفل سیاه را به مواد اضافه نمایید و به میزان دلخواه و هر اندازه که می خواهید می توانید از ۱ قاشق مربا خوری تا ۱ قاشق غذا خوری نمک برای اضافه نمودن به مواد استفاه کنید. هم چنین می توانید به جای اضافه نمودن نمک از قرص عصاره گوشت گوسفند استفاده نمایید.

روش پخت آش دندونی خوشمزه و عالی

چنانچه مشاهده کردید که آب روی سطح حبوبات را به طور کامل نپوشانده و نیاز به مقداری آب دارید می توانید از کمی آب جوش استفاده نمایید. آش دندونی را به طور مرتب هم بزنید تا با توجه به وجود لعاب گندم ته نگیرد. زمانی که آش به طور کامل حالت جا افتاده به خود گرفت و کاملا غلیظ شد می توانید آن را در ظرف های مناسب سرو نموده و با استفاده از کشک سفید و یا کشک زعفرانی کاملا سلیقه ای با طرح دندان همراه با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین نمایید.

دستور تهیه آش دندونی خوشمزه و خوش طعم

در ادامه برای مشاهده و الگوبرداری شما عزیزان به معرفی چند نمونه تزیین آش دندونی به شکل های مختلف و زیبا پرداخته ایم.

نحوه پخت آش دندانک به روشی آسان تزیین زیبای آش دندونی با طرح دندان

دستور تهیه آش دندونک به روشی راحت  تزیین جالب و زیبا آش دندونی با طرحی جذاب

نحوه پخت آش دندونی و روش تزیین آن تزیین بسیار زیبا و بامزه آش دندونی

روش پخت آش دندونی و نحوه تزیین آن تزیین بسیار زیبا و جالب آش دندونی با مواد مختلف

طرز تهیه آش دندونی به روشی آسان تزیین بسیار جالب و جدید آش دندونی

نحوه پخت آش دندونی با طعمی عالی  تزیین زیبا و جالب آش دندونی

روش پخت آش دندانک و نحوه تزیین آن به شکل دندان  تزیین بسیار زیبا و جذاب آش دندونی

روش پخت آش دندانک و نحوه تزیین جالب آن تزیین ساده و جالب آش دندونی با کشک

طرز تهیه آش دندونی با طعمی خوشمزه تزیین بامزه و جذاب آش دندونی

روش پخت آش دندونی با طعمی خوشمزه   تزیین ساده و زیبا آش دندونی

طرز پخت آش دندونی و روش تزیین آن تزیین بسیار جالب و جدید آش دندونی

روش پخت آش دندونی و نحوه تزیین آن تزیین ساده و زیبا آش دندونی با کشک

طرز تهیه آش دندونی خوشمزه

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه آش دندونی و ایده های جالب تزیین آن به شکل های زیبا و مختلف آشنا شده باشید و این بخش آموزشی مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد و هم چنین توانسته باشیم با آموزش این آش خوشمزه شما را در نحوه تهیه آن در منزل در هنگام برگزاری جشن دندونی برای کودکتان راهنمایی لازم کرده باشیم. از این که با ما همراه شدید سپاس گزاریم. حال می توانید برای مشاهده آموزش های بیشتر و متنوع تر به بخش آشپزی مجله هنر در خانه مراجعه کنید و از بهترین و جدیدترین مطالب ما دیدن نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید