طرز تهیه سبزه عید زیبا و خاص با ۳ بذر مختلف + نکات مهم

0

یکی از سنت های قدیمی و کارهای زیبا و لذت بخش با نزدیک شدن عید نوروز آماده کردن یک سبزه زیبا برای سفره هفت سین است که می توان از انواع بذرها برای سبز کردن آن استفاده نمود، در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه سبزه عید با استفاده از ۳ بذر مختلف آشنا کنیم.

آموزش طرز تهیه سبزه عید با انواع مختلف بذر

با نزدیک شدن روزهای پایانی سال و به مناسبت عید نوروز بسیاری از افراد تمایل دارند سبزه هفت سین خود را با دست خود سبز کنند. طرز تهیه سبزه عید بسیار ساده و راحت می باشد فقط کافی است در زمان مناسب و طبق اصول این کار را انجام دهید تا در هنگام سال تحویل سبزه هفت سین بسیار زیبایی را داشته باشید.

سبزه یکی از سین های زیبا و مهم هفت سین می باشد که نماد برکت و آرامش است. برای سبز کردن سبزه هفت سین می توان از بذر سبزیجات مختلفی هم چون گندم، عدس، ماش و هم چنین هسته میوه های مختلفی از قبیل هسته پرتقال، نارنج، لیمو و… استفاده کرد که هر کدام مدت زمان رشد مخصوص به خود را دارد و هم چنین زیبایی منحصر به فردی را داراست. به طور مثال سبزه با هسته پرتقال جذابیت زیادی دارد، اما ممکن است از نظر دیگران، سبزه زیبایی نباشد. پس همه این موارد به علاقه و سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید په سفره هفت سین زیبایی بچینید.

اگر قصد دارید برای سال نو سبزه هفت سین را با دست خود سبز کنید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با نحوه کاشت سبزه عید با استفاده از ۳ بذر مختلف آشنا شوید.البته سبزه های دیگری همچون سبزه لبو، سبزه کدو و… نیز زیبایی خاص خود را دارند که انتخاب را تاحدودی آسان تر کرده اند.

نحوه سبز کردن سبزه گندم

برای انجام این کار باید حدود ۱۲ روز قبل از عید نوروز میزان یک لیوان گندم را درون یک کاسه بریزید و مقداری آب به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت بر روی گندم ها ریخته و به مدت زمان ۲ روز صبر کنید. در طول این مدت حدود ۲ بار آب آن را تعویض نمایید.

زمانی که گندم ها شروع به جوانه زنی کردند، آب موجود در کاسه را خالی کنید و گندم ها را داخل یک دستمال نخی قرار دهید. باید به این نکته توجه داشته باشید که دستمال به طور دائم مرطوب بماند. زمانی که ریشه زنی گندم ها آغاز شد آن ها را به آهستگی و با دقت از داخل دستمال بیرون آورید.

نحوه کاشت سبزه عید به 3 روش مختلف

در مرحله بعدی در کف ظرف یک لایه از پنبه پخش کنید و گندم هایی که اکنون دارای ریشه هستند را داخل آن بریزید و آن ها را کاملا پخش کنید. سپس بر روی سطح گندم ها یک پارچه نخی بیاندازید و روزانه مقداری آب روی آن ها اسپری کنید تا ساقه دار شوند. هنگامی که ساقه ظاهر نقره ای رنگ به خود گرفت پارچه را از روی سطح آن بردارید و ظرف مورد نظر را در معرض نور و در مکانی خنک قرار دهید. سپس روزانه به منظور مرطوب ماندن آن کمی آب بر روی آن اسپری نمایید.

آموزش کاشت سبزه عید

نحوه تهیه سبزه عدس

برای سبز کردن این نوع سبزه باید به مدت ۱۵ الی ۱۸ روز قبل از عید درون یک کاسه مقداری عدس بریزید و آن را از آب پر کنید و حدود چند روز در دمای اتاق قرار دهید. با توجه این که عدس به گونه ای است که جذب کننده آب است باید به طور مرتب آب آن را کنترل کنید و در صورت کم بودن آب و خشک شدن عدس مقداری آب به آن اضافه نمایید. سپس صبر کنید تا عدس ها جوانه بزنند.

باید توجه داشته باشید که گندم یا عدس درون آب به هیچ عنوان جوانه نمی زنند فقط کافی است که کاملا مرطوب بمانند. زمانی که عدس های نمناک را داخل دستمال مرطوب انتقال دهید جوانه زنی عدس ها آغاز می شود. برای این که عدس ها ترشیده نشوند و کف نکنند بهترین کار این است که روزانه آب عدس ها را یک بار عوض کنید.

طرز تهیه سبزه عید با 3 روش مختلف

پس از این که جوانه عدس ها کاملا نمایان شد آن ها را آبکشی نمایید و در ظرفی مناسب بریزید و سطح آن ها را با یک دستمال حوله ای کاملا بپوشانید و بر روی آن ها مقداری آب بپاشید و در کنار پنجره که دارای هوایی معتدل است قرار دهید تا شروع به رشد کند.

باید به این نکته دقت کنید که روزانه به طور مرتب باید عدس ها را خیس نمایید و آب اضافی موجود در آن را بیرون بریزید و همیشه دستمالی که روی سطح آن ها قرار دادید را مرطوب نگه دارید. هم چنین نباید عدس ها را به شکل لایه ای نازک در ظرف بریزید و سعی کنید که آن را به صورت کنبدی شکل در آورید.

پس از این که جوانه ها کمی رشد کردند و سبز شدند در این صورت می توانید دستمال رویی آن ها را بردارید و هم چنان به عدس ها آب دهید. ظرف حاوی سبزه را در جایی که اطمینان دارید نور حتما به آن ها می خورد قرار داده و هر چند وقت ظرف سبزه را بچرخانید تا سبزه ظاهر کجی به خود نگیرد.

آموزش کاشت سبزه عید

روش کاشت سبزه قره ماش

در طرز تهیه سبزه عید با استفاده از ماش ابتدا باید در یک کاسه حدود ۲ لیوان قره ماش بریزید و به میزان ۲ بند انگشت آب بر روی آن ها بریزید. بعد از گذشت ۴ روز ماش ها سفید رنگ می شوند، سپس آن ها را لای یک دستمال نخی قرار دهید.

طرز تهیه سبزه عید در انواع مختلف

بعد از گذشت ۳ روز که ماش ها شروع به جوانه زنی کردند آن ها را داخل یک ظرف مناسب که قبلا با استفاده ار پنبه کف آن را پوشانده بودید به آرامی بریزید و سپس روی سطح آن ها یک دستمال مرطوب قرار دهید.

بعد از گذشت ۳ روز دستمال را از روی قره ماش ها برداشته و به میزانی که حالت مرطوبی داشته باشند مقداری آب بر روی آن ها اسپری نمایید و بعد آن ها را در معرض نور آفتاب قرار دهید. این نوع دانه در طول ۲ هفته به صورت بسیار زیبایی رشد خواهد کرد و برای تزیین سفره هفت سین آماده خواهد شد.

نحوه سبز کردن انواع سبزه عید

نکات کلیدی و مهم

  • برای کاشتن سبزه عید استفاده از ظروف سفالی و چینی نسبت به ظروف پلاستیکی بسیار مناسب می باشد.
  • باید به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزانی که قطر بستر سبزه کمتر باشد عمر و ماندگاری سبزه بیشتر خواهد شد.
  • آبی که در طول کاشت سبزه عید از آن استفاده می کنید بهتر است که آب ولرم باشد.
  • چنانچه محل زندگی شما دارای آب و هوایی گرم و خشک است تا زمانی که ارتفاع جوانه ها به یک سانتی متر نرسیده بهتر است از پارچه مرطوب استفاده نمایید.

نحوه سبز کردن سبزه هفت سین

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه سبزه عید با استفاده از سه بذر مختلف آشنا شده باشید و بتوانید طبق آن چه یاد گرفتید برای سال نو سبزه هفت سین بسیار زیبایی را سبز کنید. شما عزیزان همچنین می توانید با کلیک بر روی هفت سین هنر در خانه از دیگر مدل های زیبای ما و همچنین آموزش های متنوع و جذاب ما دیدن نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید