طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام  با دو روش متفاوت و نکات کلیدی پخت بهتر آن

0

کوکو سیب زمینی یکی از انواع کوکوهای خوشمزه ایرانی است که دارای بافتی ترد می باشد و طرفداران زیادی دارد، به همین منظور قصد داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه کوکو سیب زمینی با دو دستور پخت متفاوت آشنا کنیم.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

کوکوها از انواع غذاهای پرطرفدار در آشپزی ایرانی محسوب می شوند که با استفاده از مواد مختلفی در طعم های متفاوتی طبخ می شوند. از جمله کوکوهایی که در بین کودکان نیز محبوبیت زیادی دارد می توان به کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی اشاره کرد که طرز تهیه بسیار سریع و راحتی دارند و می توان از آنها به عنوان میان وعده ای لذیذ و دلچسب استفاده نمود.

غذاهای زیادی با سیب زمینی پخته می شوند که از بین محبوب ترین آنها می توان به کوکو سیب زمینی، گراتن مرغ و سیب زمینی، کورن داگ با سیب زمینی، کتلت سیب زمینی و… اشاره نمود که کتلت و کوکو راحت ترین این غذاها می باشند. کوکو سیب زمینی به روش های مختلفی با استفاده از سیب زمینی خام یا پخته طبخ می شود. این غذا بسیار سریع آماده می شود و می توان از آن در پیک نیک و یا به عنوان عصرانه ای خوشمزه برای کودکان استفاده نمود. در ادامه می توانید با بهترین دستورات پخت کوکوی سیب زمینی آشنا شوید.

روش پخت کوکو سیب زمینی خام

مواد مورد نیاز :

  • سیب زمینی ۴ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • آرد ۱ قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • زعفران ۱ قاشق غذا خوری
  • فلفل به مقدار مورد نیاز
  • زردچوبه به مقدار مورد نیاز
  • نمک به مقدار مورد نیاز

روش آماده سازی و پخت :

در مرحله اول ابتدا باید سیب زمینی ها را به طور کامل پوست گرفته و آبکشی نمایید. سپس با رنده درشت آن ها را رنده کنید. باید به این نکته دقت داشته باشید که پس از این که سیب زمینی ها را رنده کردید آب اضافی موجود در آن ها را به طور کامل بگیرید زیرا در غیر این صورت کوکوی شما در هنگام پخت شل شده و بافت آن از هم باز می شود.

روش پخت کوکو سیب زمینی ترد و پف کرده

در گام بعدی پیاز را در ظرف جداگانه ای رنده کرده و آب اضافی موجود در آن را نیز بگیرید. سپس پیاز را با سیب زمینی مخلوط نمایید تا کاملا یکدست گردند. اکنون پیاز و سیب زمینی را در یک کاسه دیگر بریزید.

سپس تخم مرغ ها را همراه با زعفران دم کرده، زردچوبه، نمک و فلفل به ترکیب سیب زمینی و پیاز اضافه نمایید. پس از آن آرد را آرام آرام و به تدریج به مواد درون کاسه اضافه نمایید تا به این ترتیب مانع از گلوله شدن آرد در مایه کوکو گردید. مواد را مجددا خوب با یکدیگر مخلوط نمایید تا مایه کاملا یکدستی تشکیل گردد.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

اکنون مایه کوکو حاضر شده است و می توانید آن را سرخ نمایید. به منظور این کار در یک تابه مناسب کمی روغن بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود. سپس با استفاده از یک قاشق کمی از مایه کوکو را بردارید و داخل روغن داغ بریزید.

خیلی سریع با کمک قاشق به مایه کوکو شکل دهید و اطرافش را به طور کامل صاف کنید. هم چنین در صورت تمایل می توانید تمام مایه کوکو را هم مانند کوکو سبزی به شکل یک جا درون تابه بریزید و آن را سرخ کنید.

بعد از این که یک طرف کوکو به طور کامل سرخ شد آن را پشت و رو کنید تا طرف دیگر آن نیز سرخ گردد. به همین شکل کل مایه کوکو را سرخ نمایید و به منظور گرفتن روغن اضافی کوکوها می توانید از یک توری فلزی کمک بگیرید. زیرا وجود روغن اضافی موجب نرم شدن بافت کوکو شده در حالی که کوکو سیب زمینی خام باید بافت ترد و حالت خشکی داشته باشد.

برای این کوکو طعم خوشمزه و ظاهر زیبایی داشته باشد می توانید از سبزیجات معطری هم چون جعفری، گشنیز و یا حتی سبزیجات محلی و کوهی به شکل ساطوری شده در هنگام آماده سازی مایه کوکو استفاده نمایید.

پس از سرخ شدن کامل کوکوها و گرفتن روغن اضافی آن ها می توانید آن ها را در یک ظرف مناسب همراه با کاهو، خیارشور، گوجه، زیتون و هر آن چه که دوست دارید سرو کنید. با توجه به این که این نوع کوکو محبوبیت زیادی بین کودکان دارد می توانید برای جذب بیشتر آن ها از قالب های فانتزی با شکل های مختلف برای حالت دادن به ظاهر کوکو در هنگام پخت استفاده نمایید.

طرز پخت کوکو سیب زمینی شکم پر

دستور تهیه کوکو سیب زمینی شکم پر

در ادامه شما را با طرز تهیه کوکو سیب زمینی شکم پر با دستور پختی متفاوت آشنا می کنیم.

مواد مورد نیاز :

  • سیب زمینی ۱ کیلوگرم
  • آرد سفید ۱ قاشق غذا خوری
  • قارچ خرد شده ۲۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری
  • پنیر پیتزا رنده شده ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر سوخاری به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

روش تهیه :

در مرحله اول ابتدا باید سیب زمینی ها را درون قابلمه ای آب پز نمایید و بعد از این که کاملا سرد شدند آن ها را پوست بگیرید و رنده کنید.

در یک ظرف تخم مرغ ها را با زعفران دم کرده، نمک و فلفل مخلوط نمایید و بعد آن ها را با سیب زمینی ترکیب کنید. سپس مطابق با سلیقه ای که دارید از مایه کوکو توپک های کوچکی آماده کنید.

در مرحله بعد قارچ، پنیر پیتزا و مقداری فلفل سیاه را با همدیگر ترکیب کنید. پس از آن در قسمت میانی توپک ها با کمک دو انگشت سوراخی ایجاد نمایید و از این مخلوط آماده شده به میزان یک قاشق غذا خوری داخل توپک ها را پر کنید و رویه توپک ها را با مایه کوکو به طور کامل بپوشانید.

سپس کوکو ها را به طور کامل به پودر سوخاری آغشته نمایید و آن ها را در روغن داغ سرخ نمایید. اکنون کوکو سیب زمینی شکم پر آماده شده است و می توانید آن ها را طبق سلیقه خود در یک ظرف مناسب سرو کنید و با مواد مختلف تزیین نمایید.

روش تهیه کوکو سیب زمینی با طعمی لذیذ

نکات مهم و کلیدی :

  • اگر می خواهید کوکوی شما بافت ترد و شکننده ای داشته باشد و حالتی پف کرده به خود بگیرد باید تخم مرغ ها را در یک ظرف به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست و یکنواخت گردد.
  • برای پف کردن بیشتر کوکوها می توانید از ۱/۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر در هنگام آماده سازی مایه کوکو استفاده نمایید.
  • اگر در هنگام پخت کوکو ترک هایی در آن مشاهده نمودید این مشکل به خاطر کم بودن میزان تخم مرغ است.
  • در صورتی که مایه کوکو بیش از اندازه شل شده بود و بافت نامناسبی داشت می توانید از کمی آرد برای رفع این مشکل استفاده نمایید.

روش پخت کوکو سیب زمینی با طعمی لذیذ

در این مطلب با طرز تهیه کوکو سیب زمینی با دو شیوه متفاوت همراه با شرح کامل مراحل پخت آن به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی این کوکو خوشمزه را در منزل تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید