طرز تهیه شیرینی زبان خانگی با طعم و مزه عالی

0

شیرینی زبان یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که بسیار پرطرفدار می باشد و در تهیه آن از خمیر هزارلا استفاده می شود، به همین منظور قصد داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه شیرینی زبان با طعمی بسیار لذیذ و عالی آشنا کنیم.

طرز تهیه شیرینی زبان بازاری خوشمزه

شیرینی زبان به دلیل طعم و مزه بی نظیری که دارد محبوبیت زیادی بین افراد دارد و در بسیاری از مجالس و مهمانی ها برای پذیرایی از این نوع شیرینی بیشتر استفاده می گردد. البته می توان از آن همچون انواع شیرینی کره ای، شیرینی نارگیلی و گردویی، شیرینی کنجدی، شیرینی برنجی، شیرینی بیسکویتی و … به عنوان شیرینی عید نیز استفاده نمود. طرز تهیه شیرینی زبان بسیار ساده و راحت می باشد و افرادی که علاقه خاصی به شیرینی پزی دارند می توانند با یک دستور پخت خانگی این شیرینی معروف و محبوب را در منزل تهیه نمایند.

این نوع شیرینی از دسته شیرینی های خشک محسوب می شود و دارای ماندگاری بالایی است که برای پذیرایی در ایام نوروز بسیار مناسب می باشد. شما می توانید خمیر هزارلایی که برای درست کردن شیرینی زبان مورد نیاز است را به صورت آماده از قنادی ها تهیه نمایید و یا این که در منزل با کمی دقت و حوصله آن را آماده کنید.

طرز پخت شیرینی زبان با طعمی خوشمزه

اگر که تمایل دارید در منزل این شیرینی بسیار خوشمزه را تهیه نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با طریقه درست کردن آن و خمیر هزارلا به روشی بسیار ساده و آسان آشنا شوید.

برای تهیه خمیر هزارلا و شربت مخصوص شیرینی زبان به یک سری مواد نیاز داریم که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر هزارلا :

  • کره یخ زده ۲۰۰ گرم
  • آب سرد ۱۰ قاشق غذا خوری
  • آرد سرد ۲ و ۱/۳ پیمانه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک ۱/۲ قاشق چای خوری

مواد مورد نیاز برای درست کردن شربت :

  • عسل ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری سر پر
  • گلاب ۱/۲ قاشق چای خوری
  • آب ۲ قاشق غذا خوری
  • شکر ۱/۲ قاشق غذا خوری

روش تهیه شیرینی زبان بسیار خوشمزه

طرز تهیه خمیر هزار لا برای شیرینی زبان

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای درست کردن یک شیرینی زبان ترد و پف کرده با ظاهری زیبا باید خمیر هزارلای آن را با دقت کامل و با حوصله تهیه نمایید. در مرحله اول ابتدا باید برای درست کردن خمیر هزارلا در یک ظرف مناسب آرد را بریزید و کره را که از قبل به مدت ۴ تا ۵ ساعت در فریزر قرار داده بودید از داخل آن بیرون آورید. سرد بودن تمامی مواد در حین آماده سازی خمیر هزارلا بسیار مهم می باشد. بنابراین برای کاهش انتقال گرمای دست خود در طی انجام کار باید از دستکش استفاده نمایید.

در این مرحله کره یخ زده را با استفاده از یک رنده درشت داخل ظرفی که حاوی آرد می باشد رنده نمایید. سپس نمک را اضافه نموده و با استفاده از یک چنگال مواد را با یکدیگر ترکیب کنید.

طرز تهیه شیرینی زبان به روشی ساده

پس از آن حدود ۱۰ قاشق غذا خوری آب سرد و هم چنین ۱ قاشق غذا خوری آبلیموی تازه را به دیگر مواد درون ظرف بیفزایید. سپس با کمک نوک انگشتان مواد را به آهستگی ورز دهید. باید مراقب باشید که در اثر گرمای دستتان نباید کره آب گردد و بقیه مواد گرم شوند.

برای درست کردن این خمیر نیاز به ورز دادن زیادی ندارید و تنها کافی است که مواد شکل یکدستی به خود بگیرند. سپس خمیر هزارلا را داخل یک کیسه زیپ دار قرار دهید و برای مدت زمان ۱ ساعت داخل فریزر بگذارید.

خمیر هزارلا را می توانید برای مدت زمان یک هفته در فریزر و حدود ۳ روز درون یخچال نگه داری نمایید. شاید جالب باشد که بدانید خمیر هزارلا از نظر ظاهری معمولی و عادی می باشد اما در هنگام پخت پف کرده و حالت لایه لایه به خود می گیرد.

نحوه پخت شیرینی زبان خانگی

در مرحله بعدی هنگامی که خمیر را از فریزر خارج نمودید، حداقل حدود ۲ ساعت داخل یخچال بگذارید تا برای وردنه کردن بافت مناسبی داشته باشد.

اکنون نوبت درست کردن شربت شیرینی زبان است. برای این کار در یک ظرف عسل، شکر، گلاب و آب را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس آن ها را هم زده تا شکر به طور کامل حل گردد و شربت موردنظر حالت رقیق و کاملا یکدستی به خود بگیرد. اکنون شربت آماده شده است و باید آن را در جایی قرار دهید تا کاملا سرد شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی زبان بر روی یک سطح تمیز و صاف مقداری آرد پاشیده و خمیر را بر روی آن قرار دهید و با استفاده از وردنه آن را به قطر ۱ سانتی متر کاملا پهن کنید به طوری که کاملا صاف و یکدست گردد. باید تمامی این مراحل را با سرعت بیشتری انجام دهید تا خمیر موردنظر همانطور سرد باقی بماند.

روش درست کردن شیرینی زبان

اکنون با کمک یک قالب مخصوص شیرینی زبان و در صورت نداشتن این قالب با کمک یک کاتر پیتزا بر روی خمیر برش های یکدست و کاملا هم اندازه ای را انجام دهید. پس از انجام عمل برش زنی با استفاده از همان کاتر و یا با کمک یک چاقو بر روی سطح شرینی ها یک برش کوچک سطحی ایجاد نمایید. می توانید قبل از انجام برش خمیر را رومال کنید و یا پس از قالب زنی با کمک یک قلمو سطح خمیر را به شربت مخصوص آغشته نمایید. هم چنین اگر تمایل داشته باشید می توانید پس از مالیدن شربت مقداری شکر یا پودر قند بر روی سطح شیرینی ها بپاشید.

در مرحله بعدی داخل یک سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را داخل سینی فر بچینید. بهتر است که در هنگام چیدن شیرینی ها درون سینی آن ها را بدون فاصله قرار دهید تا در زمان پخت و پف کردن، شیرینی ها حالت کج به خود نگیرند و به صورت کاملا یکدست پف کنند.

روش تهیه شیرینی زبان خانگی

اکنون سینی را داخل فر که قبلا بر روی درجه حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید بگذارید و در زمان آغاز پخت حرارت را بر روی ۲۲۰ درجه قرار دهید. بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شیرینی ها پف کرده و بالا می آیند. پس از این که شیرینی ها پف کردند درجه حرارت فر را به میزان ۱۸۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید و مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا زمان پخت شیرینی کامل گردد.

در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به مدت چند دقیقه فر را روی حالت گریل قرار دهید تا سطح شیرینی ها طلایی رنگ گردد. پس از این که شیرینی ها را از درون فر بیرون آوردید تا زمانی که هنوز داغ هستند باید شربت را بر روی شیرینی ها بمالید.

هم چنین می توانید پس از رومال کردن شیرینی ها با شربت مقداری پودر نارگیل، خلال پسته، کنجد و یا بادام برای تزئین بر روی سطح شیرینی ها بریزید و اجازه دهید تا شیرینی ها سرد شوند. اکنون شیرینی زبان بسیار خوشمزه شما آماده شده است و می توانید آن را همراه با چای یا هر نوشیدنی دیگری نوش جان نمایید.

طرز تهیه شیرینی زبان

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه شیرینی زبان به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل این شیرینی محبوب را تهیه نمایید و در کنار خانواده نوش جان کنید. حال در صورت تمایل به مشاهده آموزش های بیشتر برای پخت انواع شیرینی به بخش شیرینی عید مراجعه کنید و از دیگر دستورات مجله ما نهایت استفاده را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید