طرز تهیه سمنو در خانه با طعم عالی و بی نظیر

0

سمنو یکی از خوراکی های خوشمزه و شیرین است که دارای طعمی دلنشین می باشد و در واقع یکی از سین های هفت سین محسوب می شود، در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه سمنو با طعمی بسیار خوشمزه و عالی آشنا کنیم.

طرز تهیه سمنو با طعمی بسیار خوشمزه

سمنو از جمله دسرهای پرخاصیت می باشد که با استفاده از جوانه گندم درست می شود و از گذشته توسط ما ایرانیان طبخ می شده و مورد استفاده قرار می گرفت. این خوراکی طرفداران مخصوص به خود را دارد و در هر فصلی می توان آن را پخت و مصرف نمود. اما همچون سبزی پلو با ماهی یکی از خوراکی های مخصوص عید نوروز است که اغلب در اواخر اسفند ماه تهیه می گردد و البته جایگاه  ویژه ایی در سفره هفت سین دارد.  طرز تهیه سمنو کمی مشکل می باشد و آماده سازی آن طی چند روز انجام می گیرد.

طرز پخت سمنو با طعمی عالی

اگر تمایل دارید در خانه طبق یک دستور پخت خانگی سمنو بپزید تا از سالم و بهداشتی بودن آن نیز اطمینان داشته باشید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با نحوه تهیه این خوراکی خوشمزه آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • آرد گندم ۲ کیلوگرم
  • گندم با پوست نیم کیلوگرم

دستور تهیه :

در مرحله اول ابتدا باید گندم ها را به خوبی تمیز نمایید و پس از آن با استفاده از آب سرد آن ها را به طور کامل بشویید. سپس گندم ها را در داخل یک ظرف بریزید و روی سطح آن ها کمی آب بریزید. باید به این نکته دقت نمایید که میزان آب مورد نیاز برای این کار به مقدار یک بند انگشت بالاتر از سطح گندم ها است. حدود ۳ روز ظرف حاوی گندم را در مکان مناسبی بگذارید و در طول این مدت روزانه چند بار آب گندم ها را تعویض نمایید.

در مرحله بعدی پس از این که گندم ها شروع به جوانه زنی کردند آن ها را داخل یک صافی ریخته و کمی آب سرد بر روی گندم ها بریزید. سپس صافی را در جایی بگذارید تا آب گندم ها به طور کامل گرفته شود.

طرز تهیه سمنو با طعمی بسیار خوشمزه

یک دستمال پارچه ای تمیز را به طور کامل خیس کنید و گندم ها را داخل پارچه بریزید. سپس پارچه را داخل یک ظرف بگذارید و در طول روز دو مرتبه روی دستمال را آب پاشی نمایید. باید به این نکته دقت نمایید که از ریختن بیش از حد آب بر روی دستمال خودداری نمایید چرا که در این صورت گندم ها ترش می شوند و در نتیجه سمنوی شما مزه ترشی به خود می گیرد، فقط کافی است روی سطح پارچه را با کمی آب مرطوب نمایید.

نحوه آماده سازی سمنو در خانه

زمانی که ریشه های گندم رشد کردند آن ها را بر روی یک پارچه تمیز پهن کنید و با استفاده از یک پارچه نمناک دیگری روی گندم ها را به طور کامل بپوشانید و پس از این که ساقه سفید رنگ گندم ها نمایان شد برای تهیه سمنو می توانید از آن ها استفاده نمایید.

دستور تهیه سمنو خانگی

در مرحله بعدی باید گندم ها را داخل چرخ گوشت بریزید و حدود دو مرتبه آن ها را چرخ کنید. سپس ۸ لیوان آب ولرم را بر روی گندم ها ریخته و گندم ها را داخل یک صافی بریزید تا کمی آب و شیره آن ها از صافی عبور کند.

بعد از آن گندم های باقی مانده درون صافی را به طور کامل بفشارید تا شیره آن ها کاملا از گندم ها گرفته شود. تفاله های باقی مانده گندم را در یک ظرف ریخته و به میزان ۲ لیوان آب بر روی آن ها بریزید و مجددا آن ها را از صافی رد کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه سمنو در یک قابلمه بزرگ آرد گندم را ریخته و شیره را با کمی آب ترکیب کنید. سپس آن را بر روی آرد گندم بریزید و آرد را به طور کامل با شیره مخلوط نمایید تا جایی که مخلوط رقیق شود.

روش پخت سمنو خانگی

قابلمه موردنظر را بر روی حرارت بگذارید و پیوسته مخلوط درون قابلمه را هم بزنید تا مایه سمنو به حالت جوش در آید و تا حدودی غلیظ گردد. به این نکته دقت نمایید که هم زدن سمنو را تا زمانی ادامه دهید که ته نگیرد و مانع از گلوله شدن آرد گردد و مخلوط سمنو شبیه به حلوا شود.

پس از این که مایه سمنو به شکل حلوا در آمد آن را همانند حلوا البته بدون شکر و روغن سرخ کنید و کمی آب ولرم را به آهستگی و کم کم به حلوا بیفزایید و آن را به خوبی هم بزنید تا گلوله های موجود در آن از همدیگر باز شوند و مایه ظاهر سمنو را به خود بگیرد.

پس از آن سمنو را حدود یک ساعت بر روی حرارت متوسط بگذارید و درب قابلمه سمنو را با یک دم کنی بپوشانید. در صورتی که میزان سمنو شما کم است و در یک قابلمه کوچک آن را تهیه نموده اید می توانید قابلمه سمنو را داخل فر حدود یک ساعت قرار داده و بعد از گذشت یک ساعت سمنو شما آماده است.

دستور پخت سمنو و خواص آن

خواص تغذیه ای سمنو

  • سمنو دارای میزان زیادی کلسیم، پتاسیم و مقداری فسفر است که هر کدام نقش مهمی در بدن دارند و جزء عناصر بسیار ضروری در بدن محسوب می شوند.
  • سمنو به دلیل دارا بودن آهن، اسید فولیک و ویتامین های مختلف نقش مهمی در خون سازی و تنظیم هورمون ها دارد و همین طور برای آرامش اعصاب و برطرف کردن خستگی بسیار مفید می باشد.
  • میزان کالری موجود در سمنو در سطح پایینی قرار دارد و دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است ولی با توجه به طعم و مزه شیرینی که دارد مقدار قند موجود در آن زیاد است. اما در واقع قند موجود در سمنو در مقایسه با ساکارز که قند تشکیل دهنده ی تعداد زیادی از مواد شیرین است از لحاظ طعم شیرینی نسبتا کمی دارد و همین موضوع باعث مصرف بیش از حد آن توسط افراد شده است. ولی باید به این نکته توجه نمود که در صورتی که قند موجود در سمنو به مقدار زیادی به بدن راه پیدا کند موجب بالا رفتن میزان قند خون و هم چنین چاقی افراد می شود بدین ترتیب افرادی که دچار دیابت و چربی خون هستند نباید بیش از حد آن را مصرف نمایند.
  • سمنو دارای طبیعتی گرم است و خیلی مقوی می باشد به همین علت مصرف آن برای زنان باردار و کودکان بسیار مناسب و مفید می باشد.
  • سمنو حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و رفع کننده یبوست است.

طرز تهیه سمنو به روشی آسان

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه سمنو همراه با خواص آن به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل سمنو بسیار خوشمزه و خوش طعمی را تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید. شما دوستان علاقه مند همچنین می توانید در بخش آشپزی مجله ما از دیگر دستورات فوق العاده و امتحان شده ما دیدن نموده و نهایت استفاده را از هریک ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید