طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مجلسی و خوشمزه

0

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ که در شب عید نوروز تهیه و سرو می شود سبزی پلو با ماهی می باشد که طرفداران مخصوص به خود را دارد و خوردن آن در شب عید یکی از سنت های قدیمی محسوب می شود، به همین خاطر قصد داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه سبزی پلو با ماهی با طعمی خوشمزه و عالی آشنا کنیم.

انواع پلوهای مخلوط از جمله لوبیا پلو، عدس پلو، سبزی پلو، شلغم پلو، آلبالو پلو و … طعم و مزه خاص خود را دارند که می توانند انتخاب مناسبی برای مهمانی ها نیز باشند که البته در این میان سبزی پلو بیشتر از دیگر غذاها در مهمانی ها و مجالس سرو می شود. همانطور که می دانید اغلب در کنار سبزی پلو، از ماهی استفاده می شود، البته می توان این غذا را با مرغ، ماهیچه و حتی گوشت چرخ کرده نیز پخت که هر یک طرفداران خاص خود را دارند. ولی اگر از طرفداران ماهی می باشید پیشنهاد می کنیم حتما این غذا را طبخ کنید، البته با ماهی غذاهای دیگری چون قلیه ماهی، ماهی کبابی، رولت ماهی، ماهی شکم پر و…. نیز پخته می شود که باز می توان گفت سبزی پلو با ماهی رایج ترین آنهاست.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی خوشمزه

همانطور که می دانید سبزی پلو با ماهی از جمله غذاهایی است که طبق یک سنت دیرینه و به مناسبت سال نو در شب عید پخته می شود. این غذای مجلسی لذیذ طعمی بسیار خوشمزه و بی نظیر دارد و طرز تهیه مخصوص به خود را دارد. در دستور پخت این غذا از سبزیجاتی مثل گشنیز، جعفری، تره، شوید استفاده می شود ولی گاهی اوقات به منظور افزایش عطر و طعم از شنبلیله و چند حبه سیر نیز در طبخ آن استفاده می شود.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

مواد مورد نیاز :

  • برنج ۴ پیمانه
  • سبزی پلویی ۴۰۰ گرم
  • ماهی ۴ عدد
  • ادویه ماهی به میزان لازم
  • مغز لیمو عمانی خشک شده
  • پودر سیر ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر پاپریکا ۲ قاشق غذا خوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر پیاز ۱ قاشق غذا خوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق غذا خوری
  • گوجه فرنگی خشک شده ۲ قاشق غذا خوری
  • تخم گشنیز ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع یا زیتون به میزان لازم
  • نمک ۳ قاشق غذا خوری
  • آویشن نصف قاشق غذا خوری

دستور پخت سبزی پلو با ماهی

طرز پخت :

در مرحله اول ابتدا سبزی پلویی را که به منظور این کار در نظر گرفته اید پاک کرده و آن را خوب بشویید. سپس آن را در یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی از آن خارج گردد. پس از آن سبزی ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با استفاده از یک چاقو به شکل کاملا ریز خرد کنید و یا در صورت تمایل آن را در یک سبزی خردکن بریزید تا خرد شود.

در یک تابه بزرگ مقداری روغن بریزید و سبزی های ریز شده را در داخل آن بریزید و تفت بدهید تا زمانی که آب آن ها بخار شود و مقداری سرخ گردند، بعد از آن تابه را کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب با میزان برنج انتخاب نمایید و مقداری آب داخل آن بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید.

طرز پخت سبزی پلو با ماهی

قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا آب آن به جوش آید، سپس برنج را شسته و آب اضافی آن را بریزید و هنگامی که آب قابلمه به جوش آمد آن را درون قابلمه بریزید و هم بزنید و کمی صبر کنید تا برنج مقداری تغییر حالت بدهد. بعد از آن چند دانه برنج را بردارید و در زیر دندان خود تست نمایید. در صورتی که مغز برنج کمی سفت بود و دور آن کاملا پخته شده بود این حالت بهترین موقع برای آبکشی برنج است.

در این موقع سبزی را به برنج بیفزایید و اجازه دهید تا کمی بجوشد سپس آن را درون آبکش بریزید و مقداری آب خنک بر روی آن ریخته و قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا زمانی که آب درون آن به طور کامل خشک گردد و سپس کمی روغن کف قابلمه بریزید و اگر دوست دارید غذای شما ته دیگ سیب زمینی یا نان داشته باشد برای این کار باید سیب زمینی ها را پوست گرفته و بشویید و به حالت حلقه حلقه در آورید سپس آن ها را بر روی روغن کف قابلمه بچینید و یا این که یک تکه نان را در کف قابلمه قرار دهید.

روش تهیه سبزی پلو با ماهی

در این مرحله از طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مقداری از برنج را با استفاده از کفگیر کف قابلمه بریزید و مقداری دارچین و هل را بر روی برنج و سبزی بپاشید و دوباره سبزی و برنج را ریخته تا زمانی که برنج را به طور کامل درون قابلمه بریزید. سپس کره را ورقه ورقه کنید و آن ها را بر روی برنج بچینید و حدود نصف لیوان آب دور اطراف قابلمه بریزید.

حدود ۱ قاشق زعفران بر روی آن بریزید و سپس در قابلمه را بگذارید و حرارت را در مرحله اول کمی زیاد کنید تا مقداری بخار درون آن ایجاد شود و سپس حرارت زیر قابلمه را متوسط نمایید تا برنج به خوبی پخته شود. بعد از گذشت مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر قابلمه برنج را خاموش کنید چرا که اگر مدت زمان بیشتری سپری شود ظاهر سبزی پلو خراب می شود.

دستور پخت سبزی پلو با ماهی

در مرحله بعد ماهی را به صورت تکه های کوچکی برش بزنید و بعد آن ها را بشویید. در یک کاسه بزرگ تخم گشنیز، فلفل سیاه، فلفل قرمز و گوجه فرنگی خشک شده را به همراه پودر پاپریکا، نمک، آویشن، پودر سیر، لیمو عمانی خشک شده و پودر پیاز بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس روغن زیتون یا روغن مایع را بر روی ادویه ها بریزید به گونه ای که مایه خمیری شکلی تشکیل شود و حالت شل یا سفت نداشته باشد.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

در مرحله بعد قطعه های ماهی را داخل مایه خمیری شکل فرو کنید تا تکه های ماهی به طور کامل به مایه آغشته گردد. سپس بر روی سینی فر فویل بکشید و تکه های ماهی که طعم دار شده است را داخل سینی بچینید و حدود ۱۰ دقیقه گریل را روشن نمایید و بعد سینی را درون فر بگذارید تا ماهی ها کاملا پخته شوند. هم چنین می توانید برای سرخ کردن ماهی ها از تابه استفاده نمایید.

برای این کار ابتدا در کف تابه مقداری روغن بریزید و ماهی را داخل آن بگذارید تا یک سمت آن سرخ شود سپس ماهی را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز کاملا سرخ گردد. اکنون غذای شما آماده شده است و می توانید پلو را در یک ظرف سرو کنید و ماهی سرخ کرده را بر روی آن قرار دهید و با استفاده از یک لیموی تازه آن را تزیین نمایید.

روش تهیه سبزی پلو با ماهی

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه سبزی پلو با ماهی و مراحل پخت آن به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید این غذای بسیار خوشمزه و خوش طعم را برای شام شب عید ۹۹ بپزید و در کنار خانوده تان نوش جان نمایید. از این که با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید