طرز تهیه شیرینی کنجدی ساده و نرم برای عید

0

شیرینی کنجدی از جمله شیرینی های خشک است که طبیعتی گرم دارد و در عین حال بسیار مقوی و خوشمزه می باشد به همین منظور تصمیم داریم در این مطلب شما را با طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و ساده همراه با مراحل پخت آن به طور کامل آشنا کنیم.

طرز تهیه شیرینی کنجدی بسیار خوشمزه

شیرینی ها از جمله خوراکی های پرطرفدار هستند که دارای تنوع فراوانی می باشند و در انواع و اقسام مختلفی موجود می باشند که از جمله آن ها می توان به شیرینی بیسکوییی، شیرینی عسلی، شیرینی گردویی، شیرینی شکری، شیرینی کنجدی اشاره کرد که همه آنها انتخاب مناسبی برای شیرینی عید نوروز می باشند.

در این میان شیرینی کنجدی به دلیل خواص زیاد کنجد، بسیار مقوی می باشد، این شیرینی بسیار مغذی و خوشمزه می باشد که کلوچه کنجدی نیز همانند آن دارای طعمی بی نظیر می باشد که اغلب به عنوان میان وعده ای لذیذ در کنار چای سرو می شود. شیرینی کنجدی به دلیل دارا بودن طبع گرم برای استفاده در فصل های سرد سال بسیار مناسب و مقوی می باشد و هم چنین به دلیل استفاده از کنجد در پخت آن خوراکی انرژی زا و مناسبی برای کودکان محسوب می شود.

روش تهیه شیرینی کنجدی ساده

این شیرینی روش پخت بسیار ساده ای دارد که خیلی راحت می توان آن را در منزل تهیه نمود و در اغلب وعده های غذایی هم چون صبحانه یا عصرانه همراه با شیر یا چای میل کرد. شیرینی کنجدی را می توان مانند دیگر شیرینی های خشک با دستور پخت خانگی تهیه کرد و در مهمانی ها و اعیاد مختلف از آن استفاده نمود چرا که از لحاظ بهداشتی بودن و سالم بودن نیز بسیار مناسب و مورد اطمینان می باشد. اگر که مایل به پخت این شیرینی خوشمزه در منزل هستید پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه ما باشید و با روش پخت آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز :

  • کنجد ۵ قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد یک پیمانه
  • پودر شکر ۲ قاشق غذا خوری
  • ماست نصف لیوان
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق مربا خوری
  • هل ساییده شده نصف قاشق چای خوری

روش پخت :

در اولین مرحله ابتدا در یک ظرف شکر و تخم مرغ را بریزید سپس با استفاده از همزن برقی حدود ۲ دقیقه آن ها را با یکدیگر مخلوط نمایید. مواد دیگر را از جمله ماست، وانیل، هل و بیکینگ پودر را به آرامی و به نوبت داخل ظرف بریزید. باید به این نکته دقت نمایید که در دستور پخت کیک و شیرینی هم زدن مواد تاثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد.

طرز پخت شیرینی کنجدی تبریزی

در مرحله دیگر آرد را در سه نوبت به آرامی به مواد درون ظرف موردنظر اضافه نمایید. سپس مواد را به طور مرتب و پی در پی هم زده تا با یکدیگر کاملا مخلوط شوند و به طور کامل میکس گردند.

روی مواد آماده شده را با استفاده از سلفون بپوشانید و حدود نیم ساعت تا یک ساعت خمیر را در جایی قرار دهید تا بماند و به عمل آید. پس از گذشت یک ساعت خمیر عمل آمده را به اندازه کف دستتان بر روی یک میز پهن کنید و بر روی آن کنجد بریزید. این نوع شیرینی علاوه بر فر در ماهیتابه نیز قابل پخت می باشد.

دستور پخت شیرینی مقوی کنجدی

برای پخت شیرینی در فر باید به منظور این کار فر را از قبل روشن کنید و بر روی درجه حرارت ۱۷۰ سانتی گراد تنظیم نمایید و حدود نیم ساعت شیرینی ها را داخل فر بگذارید و اگر قصد دارید آن را در ماهیتابه بپزید باید ابتدا ماهیتابه را چرب کنید سپس مایه شیرینی را به اندازه کف دستتان داخل آن بریزید و بعد در آن را قرار دهید تا با حرارت متوسط بپزد.

با توجه به اینکه یکی از اجزای اصلی این شیرینی کنجد می باشد ولی شما می توانید در صورت تمایل از پودر پسته و یا پودر نارگیل به جای کنجد در پخت این شیرینی خوشمزه استفاده نمایید. از نکات خیلی مهم و تاثیرگذاری که در نحوه پخت این شیرینی باید رعایت نمود مناسب و کافی بودن زمان استراحت خمیر است چرا که نتیجه کار بهتر خواهد شد و شیرینی دارای طعم بسیار خوشمزه ای خواهد بود و هم چنین خمیر شما خیلی راحت ورز داده می شود.

روش تهیه شیرینی کنجدی نرم و خوشمزه

شیرینی کنجدی در شهرهای مختلف ایران به سبک های مختلفی پخته می شود که در ادامه می خواهیم شما را با دستور پخت شیرینی کنجدی تبریزی آشنا کنیم.

مواد مورد نیاز :

  • کنجد ۵ قاشق غذا خوری
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • پودر شکر ۲ قاشق غذا خوری

پختن شیرینی عید با کنجد :

در مرحله اول ابتدا پودر شکر، وانیل و زرده تخم مرغ را در یک ظرف با یکدیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا حالت کرم رنگ به خود بگیرد سپس نوبت اضافه کردن کنجد است. مخلوط آماده شده را هم چنین می توان مقداری سفت درست کرد که به منظور این کار باید میزان کنجد مصرفی بیش از اندازه گفته شده باشد.

در مرحله بعدی مایه آماده شده شیرینی را بر روی کاغذهای شکلات بریزید. دقت کنید که کاغذ را فقط تا نصفه پر کنید چرا که شیرینی در هنگام پخت مقداری پف می کند. سپس آن را در درون فر که از قبل گرم کرده اید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گذاشته اید حدود ۱۵ دقیقه بگذارید تا کاملا بپزد.

طرز تهیه شیرینی کنجدی

امیدواریم که در این مطلب با طرز تهیه شیرینی کنجدی به طور کامل آشنا شده باشید و با پخت این شیرینی مقوی و خوش طعم در منزل میان وعده ای خوشمزه را همراه با چای در کنار خانواده تان نوش جان نمایید. حال اگر می خواهید در کنار شیرینی کنجدی، برای پذیرایی عید نوروز از شیرینی های دیگر نیز استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم حتما از بخش شیرینی عید مجله ما دیدن نمایید و با روش تهیه شیرینی های مختلف مخصوص عید آشنا شوید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید