آموزش دوخت کاور مبل سلطنتی و راحتی با روشی ساده

0

یکی از اقدامات کاربردی و مفید برای نگه داری و حفاظت از مبل فراهم کردن یک کاور مناسب و شیک برای مبلمان می باشد به همین منظور در این مطلب تصمیم داریم به آموزش دوخت کاور مبل با استفاده از الگویی ساده بپردازیم.

آموزش مرحله به مرحله دوخت کاور مبل

امروزه مبلمان در دیزاین و فضای داخلی منزل جایگاه منحصر به فردی دارند که برای حفظ زیبایی و جلوگیری از فرسوده شدن آن ها باید توجه ویژه ای داشت. یکی از راهکارهای مفید و کم هزینه استفاده از یک پوشش مناسب برای مبل می باشد بنابراین باید به نوعی دوخت کاور مبل را به منظور نگه داری از مبلمان آموزش دید. استفاده از کاور مبل نیز همچون انواع کوسن مبل کاملا سلیقه ایی است و می توان همچون انواع بالش، پرده، کوسن، رختخواب و… با مقداری ملحفه یا پارچه ساده اقدام به دوخت آن نمود.

با توجه به این که مبلمان گران قیمت را نمی توان در زمان های کوتاه تعویض نمود پس باید به گونه ای در تمیز نگه داشتن و حفظ زیبایی آن اقدامی مناسب انجام داد که استفاده از کاور مبل گزینه بسیار مناسبی می باشد. بنابراین انتخاب یک کاور مناسب با جنس خوب با توجه به نوع مبلمان و هم چنین آموزش دیدن دوخت کاور مبل با توجه به مهارتی که بیشتر خانم ها در خیاطی دارند راه حلی هوشمندانه برای نو نگه داشتن مبلمان است.

آموزش دوخت کاور مبل سلطنتی و راحتی

یکی دیگر از مزیت های استفاده از کاور مبل و هم چنین آموزش دیدن دوخت کاور مبل تنوع بخشیدن به نمای داخلی منزل و نوسازی دکوراسیون می باشد که البته باید به کیفیت آن، ضد لک بودن و هم چنین زیبایی و رنگ آن طبق دیزاین منزل توجه نمود. انتخاب پارچه نامناسب و ارزان قیمت باعث خراب شدن فرم و رنگ آن بعد از چند بار شست و شو می شود. هم چنین باید به این نکته توجه نمایید که رنگ تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی منزل دارد بنابراین باید رنگ کاور مبل را با توجه به رنگ مبلمان، فرش، پرده و دیگر اجزای داخلی منزل انتخاب نمایید تا به نوعی هماهنگی و جذابیتی خاصی به دیزاین و تم آن ببخشید.

با توجه به تنوع زیاد و گسترده در نوع مبلمان انتخاب کاور مناسب به نوعی مشکل خواهد بود و نمی توان از الگوی خاصی استفاده نمود بنابراین دوخت یک کاور خوب در منزل با بکارگیری هنر خودتان تا حدودی می تواند کمک کننده باشد که به همین منظور پیشنهاد می کنیم در ادامه همراه ما باشید تا نحوه دوخت یک کاور مبل زیبا را متناسب با نوع مبلمانی که دارید به شما آموزش دهیم.

آموزش دوخت پیراهن مبل

نحوه دوخت کاور و مراحل آن

در مرحله اول آموزش دوخت کاور مبل ابتدا باید تمام قسمت های مبل را به طور دقیق اندازه گیری نمایید. بعد از اندازه گیری هر قسمت آن را بر روی کاغذ بنویسید و اندازه هر قسمت از مبل را به طور جداگانه و کاملا مشخص همراه با ذکر نام قسمتی که اندازه آن را گرفته اید به طور کامل یادداشت نمایید.

آموزش دوخت روکش مبل به صورت گام به گام

بعد از اندازه گیری تمام قسمت ها و یادداشت کردن آن ها، برای بخش هایی که منحنی و یا دارای طرح هستند یک الگوی متناسب با شکل آن ها طراحی نمایید. برای این کار یک کاغذ روغنی بردارید و با دقت کافی به آن قسمتی که دارای طرح خاصی می باشد سنجاق بزنید تا کاملا ثابت شود سپس به آرامی و با کمی دقت طرح مورد نظر را روی کاغذ بکشید که برای این کار بهتر است از یک ماژیک سی دی استفاده نمایید چرا که نوک خیلی باریک و نرمی دارد و هم چنین قابل پاک شدن نمی باشد.

در مرحله دیگر آموزش دوخت کاور مبل توجه داشته باشید که نوع طرح و مدل کاور باید مطابق با نوع مبلی که دارید اندازه گیری شود. بعد از اندازه گیری و آماده کردن طرح ها شروع به بریدن پارچه نمایید. چنانچه از پارچه های گلدار استفاده می کنید به این نکته دقت نمایید که اگر طرح گل ها در یک جهت می باشد در موقع برش الگو ها را به طرف بالا یا پایین نگذارید.

آموزش دوخت کاور مبل با الگویی ساده

در مرحله بعدی آموزش دوخت کاور مبل باید به این نکته دقت نمایید که تمام قسمت ها را بر روی یک لایه پارچه انجام دهید. به طوری که جهت چپ و راست و هم چنین پشت و روی پارچه کاملا مشخص باشد. بهتر است الگو ها را از طرف روی پارچه برش بزنید تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید.

آموزش دوخت روکش مبل راحتی

برای تهیه کاور مبل ها باید یک به یک و به صورت مرحله ای به سراغ هر مبل بروید و کاور آن را تهیه نمایید یعنی اول الگو و اندازه های یک مبل را آماده نمایید و برش بزنید سپس دوخت بزنید و بعد دوخت مبل بعدی را شروع کنید. در این صورت اگر در هر مرحله ایراد و نقصی داشتید می توانید به راحتی آن را برطرف نمایید تا در دوخت مبل بعدی مجددا تکرار نشود.

به همین شکل تمام قسمت های مبل را با پارچه ای که در نظر گرفته اید الگو زده و برش بزنید و هر تکه ای که آماده کردید را در هنگام دوخت به یکدیگر وصل نمایید. برای قسمت پشت کاور هم باید در دو طرف جای زیپ را قرار دهید. همچنین برای زیبایی بیشتر کار می توانید از دوخت زیپ مخفی استفاده نمایید و به این صورت صاحب کاور مبل مناسبی شوید.

فراگیری دوخت روکش مبل راحتی

نکات کلیدی قبل و بعد از دوخت کاور

  • تشخیص نوع و جنس پارچه به طوری که دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی باشد.
  • قبل از این که پارچه را برای دوخت استفاده نمایید آن را شست و شو دهید.
  • قیطان دوزی
  • برای تمامی روکش ها ابتدا باید کوک بزنید و سپس پرو کنید و بعد از این که کاملا اطمینان پیدا کردید اقدام به دوخت اصلی نمایید.
  • بعد از این که دوخت کاور تمام شد آن را اتو بکشید.
  • به این نکته دقت نمایید که در تمامی درزها برای انجام عمل دوخت حدود ۲ سانتی متر اضافه تر در نظر بگیرید.

یادگیری دوخت کاور مبل سلطنتی

دلایل استفاده از کاور مبل

  • برای تنوع و تغییر در دکوراسیون و فضای داخلی منزل با توجه به رنگ جدیدی که در نظر دارید.
  • جلوگیری از خراب شدن و فرسوده شدن روکش اصلی مبل
  • تازه و نو کردن مبل در صورتی که روکش اصلی دچار پارگی و کهنگی شده باشد.

آموزش دوخت روکش مبل سلطنتی

از این که در این بخش آموزشی با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که با آموزش دیدن دوخت کاور مبل در این مطلب بتوانید برای مبلمان منزل خود با توجه به هنری که دارید روکش های بی نظیر و زیبایی را فراهم نمایید. همچنین می توانید در بخش خیاطی مجله هنر در خانه از دیگر آموزش های جذاب و کاربردی ما دیدن نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید