سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج با کاشت آسان و بسیار زیبا

0

یکی از کارهای مهم و لذت بخشی که ایرانیان قبل از فرا رسیدن سال نو انجام می دهند آماده کردن سبزه عید به عنوان یکی از سین های هفت سین است که در این مطلب تصمیم داریم شما را با نحوه کاشت سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج آشنا کنیم که یکی از سبزه های بسیار زیبا برای سفره هفت سین می باشد.

نحوه کاشت سبزه عید با هسته پرتقال

سبزه جایگاه ویژه ایی در سفره هفت سین دارد، در قدیم کاشت سبزه عید اغلب با استفاده از حبوباتی مثل گندم، ماش، عدس و … انجام می گرفت ولی امروزه این کار را نیز می توان با استفاده از هسته مرکباتی چون پرتقال، لیمو، نارنج و … انجام داد که جلوه زیبا و بی نظیری دارد. از این رو سبزه عید با لبو، با هسته های نارنج یا پرتقال و… طرفداران زیادی دارد. مزیت و ویژگی کاشت سبزه عید با دانه های مرکبات و میوه های مختلف این است که اگر مراقبت خوب و مناسبی طبق اصول پرورش گیاهان از سبزه داشته باشید می توانید با گذشت دو سال از کاشت آن درختچه های زیبایی که پرورش داده اید را در باغچه منزلتان بکارید تا به زودی تبدیل به یک درخت میوه شوند. این کار از لحاظ زیست محیطی نیز بسیار مفید می باشد چرا که دیگر مانند سال های قبل ظرف سبزه را دور نمی اندازید و با داشتن یک نهال سرسبز می توانید سهمی در حفظ محیط زیست داشته باشید. در ادامه آموزش کاشتن سبزه با این روش های خاص را ملاحظه می کنید که می تواند انتخاب مناسبی برای هفت سین امسال شما باشد.

کاشت سبزه عید به روشی آسان

مواد مورد نیاز برای کاشتن سبزه با هسته مرکبات

  • گلدان کوچک
  • خاک سبک باغچه
  • هسته مرکباتی چون پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی
  • چاقو

آموزش و مراحل کاشت

  • در مرحله اول ابتدا باید برای کاشتن سبزه هسته های میوه را حدود ۴۸ ساعت در آب بخیسانید.

پرورش سبزه عید با هسته پرتقال

  • باید به این نکته توجه نمایید بعد از گذشت ۲۴ ساعت پوستی که بر روی هسته قرار دارد را با دقت کامل و با استفاده از چاقو جدا نمایید به طریقی که به مغز دانه هیچ صدمه ای وارد نکنید.

مراحل کاشت سبزه عید با ایده ای جدید

  • در مرحله بعدی کاشت سبزه عید با هسته پرتقال هسته های پوست گرفته شده را درون آب قرار دهید تا خیس بمانند.

آموزش کاشت سبزه عید به روشی ساده

  • بعد از این که ۲۴ ساعت دوم هم گذشت، هسته هایی که در آب خیسانده بودید را به درون ظرف یا گلدانی که دارای خاک باغچه می باشد انتقال دهید و در آن بکارید.

کاشت سبزه سال نو با هسته مرکبات

  • گلدانی که به منظور کاشت دانه ها در آن انتخاب کردید را باید در زیرش سوراخ هایی ایجاد نمایید تا آب اضافی از آن خارج شود چرا که در غیر این صورت با عمل آبیاری سبزه دچار پوسیدگی می شود.
  • باید به این نکته دقت نمایید فاصله ای که دانه ها از یکدیگر دارند باید مناسب و به یک اندازه باشد یعنی خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد.

مراحل کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

  • در مرحله بعدی کاشت سبزه عید با هسته پرتقال بر روی دانه ها لایه ای نازک از خاک باغچه بریزید و با استفاده از سنگ های ریز کاملا بپوشانید.
  • با استفاده از یک آبپاش کوچک یا اسپری خاک را به طور مرتب خیس نمایید.
  • در دو روز اول کاشت با استفاده از یک پلاستیک روی دانه ها را پوشش دهید و چندین بار آن را آبیاری کنید.
  • تا جایی که امکان دارد گلدان را در یک جای آفتابگیر بگذارید.
  • در مدت ۱۴ تا ۳۰ روز جوانه زنی دانه ها آغاز می شود.

کاشتن سبزه هفت سین با هسته پرتقال

  • جوانه ها با گذشت زمان بزرگ خواهند شد و تبدیل به یک نهال زیبا می شوند و پس از گذشت ۲ سال می توانید نهال ها را به باغچه خانه خود انتقال دهید.
  • نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای کاشتن سبزه عید با هسته پرتقال یا نارنج باید همیشه هسته ها را کاملا مرطوب و خیس نگه دارید چرا که در غیر این صورت هسته ها خشک خواهند شد و دیگر جوانه نخواهند زد.

آموزش کاشت سبزه هفت سین با هسته مرکبات

بهترین سبزه برای عید نوروز

از آنجایی که سبزه عید یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی سفره هفت سین می باشد و حذف آن به نوعی امکان پذیر نمی باشد و هر کسی می خواهد در هنگام سال تحویل سبزه ای زیبا با دست خود بکارد و سفره هفت سین را با آن تزیین نماید پس بهتر است آن را به نحوی بکاریم که دور ریخته نشود و بعد از عید نیز قابل استفاده و ماندگار باشد تا به این طریق علاوه بر زنده نگه داشتن رسوم و سنت قدیمی و احترام به آن ها در حفظ محیط زیست نیز قدمی برداشته باشیم.

نحوه کاشت سبزه عید با هسته پرتقال

کاشت سبزه هفت سین با استفاده از هسته مرکباتی چون نارنج، لیمو، پرتقال و … یکی از مواردی است که در چند سال اخیر توجه خاصی به آن شده است تا به این طریق از هدر رفتن منابع ارزشمند و غیر قابل جبران جلوگیری شود و هم چنین با این طرح مفید نهال های زیادی کاشته می شود که تامین کننده هوای پاک برای نسل های بعدی خواهد بود.

آموزش کاشت سبزه عید به روشی آسان

امیدواریم که در این مطلب با نحوه کاشت سبزه عید با هسته پرتقال به طور کامل آشنا شده باشید و با بکارگیری این ایده مفید و دوستدار محیط زیست برای کاشت سبزه هفت سین قدمی در حفظ منابع طبیعی بردارید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید