این آموزش بافت دستبند های جدید و زیبا را از دست ندهید

0

یکی از کارهای هنری زیبا و خلاقانه ساخت انواع مختلف دستبند است که می توانید با استفاده از وسایل اضافی و با بکار گیری ایده های جالب و جذاب اثری تازه خلق کنید، در این مطلب تصمیم داریم بافت دستبند را به روشی آسان و راحت به شما آموزش دهیم.

آموزش بافت دستبند به روشی ساده

ساخت دستبند یک کاردستی بسیار زیبا و کاربردی می باشد که شما می توانید به راحتی با استفاده از وسایل دور ریختنی و اضافی در منزل و هم چنین با استفاده از کاموا های رنگی با توجه به سلیقه ای که دارید و با بکار بردن ایده های جدید و خلاقانه کارهنری بی نظیری را خلق کنید و حتی می توانید با استفاده از الگوهای ساده و مختلف دستبند زیبا و جذابی ببافید. البته می توانید با این روش، اقدام به ساخت دیگر زیورآلات از جمله گردنبند، پا بند و… نمایید.

آموختن بافت دستبند به روشی ساده

وسایل مورد نیاز برای بافت دستبند

  • نخ نازک گلدوزی یا کاموایی حدود ۶ رشته با رنگ های مختلف
  • سنجاق یا نوار
  • قیچی

نحوه بافتن دستبند

اولین مرحله در آموزش بافت دستبند برش نخ ها با سایز و طول هم اندازه و مناسب می باشد. برای این کار ابتدا مچ دست خود را اندازه گیری کنید و سپس طبق الگو به اندازه ۵ برابر سایز مچ دست خود از هر نخ برش بزنید چرا که اگر کوتاه یا بلند شود نمی توانید نخ ها را باز کنید. در صورتی که اندازه نخ ها طولانی شد می توانید دستبند را دو دور به دور مچ دست خود پیچ دهید.

در بعضی از مواقع نیز تا ۸ رشته نخ هم می توان استفاده کرد بستگی به سلیقه شما دارد. چرا که اگر تعداد رشته ها بیشتر باشد عمل تفکیک کردن و هم چنین بافتن آن ها مشکل تر می شود و امکان دارد که دستبند پیچ و تاب بخورد. بنابراین بهتر است تعداد رشته ها کم باشد. انتخاب نوع رنگ ها بستگی به سلیقه شما دارد. با توجه به نوع طرحی که دوست دارید ببافید رنگ موردنظر خود را انتخاب نمایید.

آموزش بافت دستبند با وسایل اضافی

اکنون نوبت بافتن دستبند است. ابتدا نخ ها را جدا نمایید و آن ها را با یکدیگر بگیرید و انتهای آن ها را گره بزنید. سپس انتهای آن را به جایی مثل یک سنجاق یا یک میز وصل کنید و بعد بافتن را شروع کنید. اگر ۶ رشته نخ دارید، سه تای از آن ها را به صورت دو رشته ای جدا کنید و به شکل ساده ببافید. این کار برای جایی است که دستبند بسته می شود. اندازه آن را طوری در نظر بگیرید که گره زدن آن راحت تر باشد.

فراگیری بافت دستبند با وسایل دور ریختنی

در آموزش بافت این نوع دستبند در اصل از تعدادی گره کوچک استفاده می شود. طرحی که برای بافت دستبند در نظر گرفته اید همانطور که گفتیم بستگی به سلیقه شما دارد و در واقع نوع ترکیب و چینش رنگ ها را برای گره زدن مشخص می نماید.
برای شروع بافت دستبند ابتدا دو رشته ای که در سمت چپ قرار دارد را انتخاب نمایید و سپس گره بزنید. با استفاده از یک رشته به همین شکل گره زدن را برای تک تک نخ ها ادامه دهید تا به این ترتیب یک ردیف بافته شود و بعد در این جا نخ به سمت راست می رود.

چگونگی بافتن دستبند را به طور خلاصه در ادامه شرح می دهیم :

  • ابتدا اولین رشته را از روی رشته دوم عبور دهید و بعد از پشت نخ دوم آن را بگذرانید تا گره زده شود. نکته مهم این است که گره بر روی رشته دوم زده شود تا زیباتر شود.
  • سپس نخ دوم را کاملا محکم بگیرید و نخ اولی را به طرف گره رو به بالا بگیرید و به آرامی بکشید تا یک گره کوچک ایجاد شود.
  • سپس یک گره دیگر به همان شکل که قبلا گفتیم دوباره بزنید.
  • به همین صورت کار را در سمت راست ادامه دهید به این طریق که با استفاده از نخ اول بر روی نخ های دیگر هر کدام دو گره ایجاد شود.
  • زمانی که به اندازه یک دور گره ها را زدید و نخ را به طرف راست بردید همین طور کار را ادامه دهید تا با نخ اولی که در سمت چپ قرار دارد روی هر نخ دو گره ایجاد کنید.
  • کار را به همین شکل ادامه دهید تا بافت دستبند به اندازه ۸  الی ۱۰ سانتی متر برسد.تعلیم بافت دستبند با طرح های زیبا

مزیت استفاده از رنگ های مختلف برای این است که زمانی که بافت یک رشته تمام شد در طرف دیگر آویزان می گردد و کاملا معین و مشخص می شود که با دیگر رنگ ها اشتباه گرفته نشود. اگر در حین بافتن گرهی را به صورت نصفه بستید با کمک یک سنجاق می توانید دوباره آن را باز کنید و از اول ببندید.روش یاد دادن بافت دستبند به شکلی ساده

زمانی که بافت اصلی دستبند به اتمام رسید می توان گفت که کار تقریبا تمام شده است. پس از این که حدود ۸ الی ۱۰ سانتی متر بافتید انتهای آن را گره بزنید و نخ های اضافه را به روشی که قبلا در قسمت آموزش بافت دستبند گفتیم ببافید و مجددا انتهای آن را یک گره بزنید و باقی مانده را قیچی بزنید.

آموزش درست کردن دستبند

 اکنون دستبند بافته شده را دور دست خود قرار دهید و گره بزنید و از اثر هنری ساخته دست خود لذت ببرید.         آموزش بافت دستبند با کاموا

امیدواریم به طور کامل با آموزش بافت دستبند آشنا شده باشید و این دستبند را در منزل با استفاده از رنگ های دلخواه خود با توجه به هر طرحی که مدنظر دارید با الگو گرفتن از این بخش آموزشی بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید