دوخت بالش شیردهی نوزادی با الگو و روشی آسان

0

یکی از وسایل کاربردی و مفید در اقلام سیسمونی نوزاد بالش شیر دهی می باشد که استفاده از آن در زمان شیردهی باعث آسایش و راحتی نوزاد و هم چنین مادر می گردد، در این مطلب قصد داریم نحوه دوخت بالش شیردهی را به روشی بسیار آسان به شما آموزش دهیم.

دوخت بالش همچون دوخت کوسن روش های مختلف و در عین حال ساده ایی دارد که با یادگیری اصول اولیه آن می توانید مدل های متنوع بالش و کوسن را بدوزید. اما بالشی که امروز قصد آموزش آن را داریم کمی متفاوت می باشد. این نوع بالش که طرح متفاوتی دارد برای شیردهی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به دوخت روبالشی جداگانه ندارد، البته می توانید از پارچه ایی که برای دوخت زیرانداز نوزاد استفاده کرده اید برای روی بالش نیز استفاده نمایید.

آموزش دوخت بالش شیر دهی برای نوزادان

شیر مادر بهترین و مفیدترین غذا برای تغذیه نوزاد است. شیر دادن به نوزاد کار ساده ای نیست و باید طبق اصول و قاعده صورت گیرد. عوامل زیادی باعث ایجاد مشکل در زمان شیردهی می شود که می توان به مواردی مثل کافی نبودن شیر مادر، غلط بودن وضعیت شیردهی، زخم نوک پستان ها، نادرست بودن مدل به دهان گرفتن پستان، عفونت پستان و کمر درد اشاره کرد.

بالش شیردهی در واقع به مادران کمک می کند تا راحت تر و بهتر به نوزاد خود شیر دهند و اگر در زمان شیردهی دچار کمر درد می شوند مشکلشان به کلی رفع شود. حتی  مادرانی که نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می کنند نیز می توانند از این وسیله استفاده کنند.

بالش شیردهی به طور معمول به شکل U است و اغلب در اطراف کمر قرار می گیرد تا به این طریق از ستون فقرات، بازوها، پشت و گردن محافظت کند. این وسیله هم چنین برای کمک در هنگام نشستن کودک نیز کاربرد دارد.

درست کردن بالش شیردهی

وسایل مورد نیاز :

  • پارچه روبالشی ۱/۵ متر
  • پارچه رومتکایی ۱/۵ متر
  • الیاف مناسب مثل پنبه برای پر کردن

روش دوختن بالش برای شیر دادن نوزاد + الگو

ابتدا صفحات الگو را پس از دانلود کردن به صورت مجزا و بدون هیچ تغییری پرینت بگیرید. سپس آن ها را در کنار هم قرار دهید و به هم بچسبانید توجه داشته باشید که برای دوخت رو بالشی و هم چنین دوخت پارچه آستر داخلی آن از یک الگو استفاده کنید.

در مورد دوخت آستر داخلی بالش شیردهی به صورت خیلی راحت و ساده دو طرف قسمت روی آستر را برش بزنید و به هم بدوزید ولی یک شکاف کوچک برای پر کردن آن باز نگه دارید سپس آستر را به سمت رو برگردانید و آن را به وسیله پنبه پر کنید و بعد شکاف را به طور کامل بدوزید.

دوخت بالش شیردهی به روشی آسان

دوخت بالش اصلی شیردهی رویه در واقع دارای یک روزنه یا شکاف در یک طرف خود می باشد که می توانید از چسب دو طرفه برای بستن آن استفاده کنید. هم چنین می توانید از زیپ هم به منظور این کار استفاده کنید. گذاشتن شکاف در یک سمت روبالشی باعث کاربرد دو طرفه آن می شود.

در مرحله بعدی از دوخت بالش شیردهی ابتدا کناره های دو تکه ای که برای ایجاد شکاف بریده بودید را روی هم قرار دهید و آن ها را سجاف بزنید. همین که لبه ها را به طرف داخل ببرید کافی است.

سپس تکه ها را روی هم بگذارید و سنجاق بزنید توصیه می کنیم برای دوخت محکم، آن قسمتی که تکه ها روی هم قرار می گیرند را دو بار بدوزید پس از این که به طور کامل دوخت تمام شد طرف روی آن را برگردانید. اکنون دوخت بالش شیردهی شما به پایان رسیده است.

نحوه خیاطی بالش شیردهی

ویژگی های بالش شیر دهی

در ادامه کاربردها و مزایای این بالش را برای شما شرح می دهیم.

آسایش و راحتی در زمان بارداری :

مادران می توانند از بالش شیردهی حتی قبل از تولد نوزاد نیز استفاده کنند. در واقع این بالش به عنوان حمایت کننده از پشت و کمر در سه ماه اول بارداری می تواند باعث راحتی مادران شود.

بهتر و راحت تر به دهان گرفتن پستان :

کاربرد اصلی و مهم بالش شیردهی این است که باعث نزدیک شدن نوزاد به بدن مادر می شود. استفاده از این بالش این امکان را فراهم می کند که نوزاد به راحتی پستان مادر را به دهان بگیرد و شیر دادن با کمترین درد صورت پذیرد.

کمک کردن به بهبود پذیری بخیه سزارین :

این بالش در واقع از قسمتی که بخیه ناشی از زایمان سزارین خورده است مراقبت می کند و باعث بهبود یافتن هر چه سریع تر آن می شود.

شیوه خیاطی بالش شیردهی

ممانعت از ریفلاکس :

همانطور که می دانید اگر نوزاد در وضعیت نامناسبی شیر بخورد حالت ریفلاکس و کولیک تشدید می شود. این بالش باعث بالا قرار گرفتن سر کودک نسبت به بدن او می شود و از ایجاد مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس و کولیک جلوگیری می کند.

همکاری به نشستن کودک :

در واقع بالش شیردهی در وهله اول برای مساعدت و همیاری به کودک در هنگام نشستن طراحی شده است. در زمان ۴ تا ۶ ماهگی که کودک آمادگی خود را برای نشستن نشان می دهد از این بالش برای نگه داشتن کودک و جلوگیری از افتادن او استفاده می کنند.

استحکام عضلات سر و گردن :

 هنگامی که کودک به حالت دمر خوابیده قسمت شکم نوزاد را بر روی بالش بگذارید زیرا با ایجاد این کار نوزاد ترغیب می شود که دست و پاهایش را بکار گیرد و سر و گردنش را به سمت بالا نگه دارد.خیاطی بالش شیردهی نوزاد

نحوه انتخاب بالش شیردهی

  • سطح بالش شیردهی باید به گونه ای باشد که لغزندگی نداشته باشد و نرم یاشد تا نوزاد در هنگام شیر خوردن از روی آن سر نخورد.
  • قبل از این که اقدام به خرید بالش شیردهی نمایید آن را به دقت بررسی نمایید و توجه داشته باشید که با استفاده از چه موادی درست شده است. در واقع برچسب کالا باید دارای اطلاعات مربوط به شرایط شستشو، تاریخ انقضا، مواد پرکننده بالش و نام تولید کنده باشد.
  • بهتر است بالشی را انتخاب نمایید که با استفاده از مواد طبیعی بدون آلرژی و قابل بازیافت پر شده باشد.
  • بالش شیردهی باید به گونه ای باشد که قابلیت الاستیک و آنتی استاتیک داشته باشد و تا حد امکان خصوصیات ارتوپدی و ضد آب بودن را نیز دارا باشد.
  • بالشی را مورد انتخاب قرار دهید که رویه آن قابل تعویض و شستشو باشد. بهتر است که جنس روکش از ساتن، پنبه و یا دیگر مواد طبیعی باشد.

نحوه دوختن بالش شیر دادن به نوزاد

امیدواریم در این مطلب با نحوه دوخت بالش شیردهی و مراحل دوخت آن و هم چنین با مزایا و ویژگی های این بالش چند منظوره آشنا شده باشید تا با انتخاب بهترین نوع آن برای کودکتان راحتی و آسایش را برای او و خودتان فراهم کنید. برای مشاهده آموزش های بیشتر در این زمینه به بخش خیاطی مجله هنر در خانه مراجعه کنید و از جدیدترین مطالب آموزشی ما برای دوخت های مختلف نهایت استفاده را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید