طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی خوشمزه با طعم عالی

0

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذی که در اغلب مهمانی ها و مراسم مورد استفاده قرار می گیرد زرشک پلو با مرغ است که طرفداران مخصوص به خود را دارد و ما تصمیم داریم با کامل ترین و خوشمزه ترین روش ، طرز تهیه زرشک پلو با مرغ را به عنوان یک غذای مجلسی خوش طعم به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بسیار لذیذ

پخت انواع پلو های مختلف عضور جدا نشدنی غذاهای ایرانی محسوب می شوند. عدس پلو، لوبیا پلو و کلم پلو شیرازی از جمله پلوهای مجلسی و پرطرفدار هستند. همچنین یکی از غذا های پلویی ایرانی که بسیار مورد توجه و محبوبیت ایرانیان است، زرشک پلو با مرغ می باشد که در بسیاری از پذیرایی ها و مجالس به عنوان بهترین گزینه مورد انتخاب قرار می گیرد.

روشی بسیار آسان برای تهیه زرشک پلو با مرغ

مواد لازم جهت پخت زرشک پلو با مرغ

  • برنج ۴ پیمانه
  • کره  ۲۵ گرم
  • زرشک ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر  ۲ حبه
  • سینه یا ران مرغ ۴ تکه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مراحل پخت زرشک پلو با مرغ

توجه داشته باشید برای این که بوی بد مرغ از غذا حذف گردد و کیفیت غذای شما بهبود یابد بهتر است که مرغ را از قبل مزه دار کنید چرا که این کار باعث پوکی بافت مرغ و نرم شدن آن در هنگام سرو کردن می شود.

در مرحله اول از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ابتدا در تابه مورد نظر مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت کمی می گذاریم تا به آرامی داغ شود، بعد تکه های مرغ را درون تابه ریخته و درب آن را می گذاریم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا سرخ شوند.

بعد از حدود ۵ دقیقه که سپری شد درب تابه را بر می داریم و اگر تکه های مرغ کاملا سرخ شده بودند و به رنگ طلایی در آمده بودند، آن ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر آن ها نیز سرخ شود.

زرشک پلو با مرغ و دستور پخت بسیار خوشمزه آن

پیاز را پوست گرفته و می شوییم و آن را به صورت نگینی خرد می کنیم و هم چنین سیر را بعد از شستن به شکل کاملا ریز خرد می کنیم و بعد همراه با کمی روغن در قابلمه ای پیاز و سیر را تفت می دهیم تا مقداری تغییر رنگ دهند.

در این مرحله از طرز تهیه زرشک پلو بامرغ رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و تا زمانی که تغییر رنگ بدهد آن را تفت می دهیم و بقیه مواد افزودنی از جمله نمک، فلفل و آبلیمو را به دیگر مواد درون قابلمه اضافه می کنیم و در انتها تکه های مرغ سرخ شده را درون قابلمه به صورت مرتب می چینیم و روی مواد درون قابلمه  ۲ الی ۳ لیوان آب می ریزیم.

سپس درب قابلمه را گذاشته و اجازه می دهیم با حرارت ملایم و به آرامی بپزد. برای پخت کامل مرغ و غلیظ شدن سس آن حدود ۲ ساعت لازم است تا به اصطلاح به روغن بیافتد. حدود ۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله زیر قابلمه ۱ قاشق از زعفران دم کرده را به مواد اضافه می کنیم.

در گام بعدی از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ لازم است که زرشک ها را در ظرفی ریخته و روی آن ها آب ولرم بریزیم و سپس حدود ۳۰ دقیقه اجازه دهیم تا خیس بخورد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بسیار خوشمزه

برای پخت و آماده کردن برنج در قابلمه ای حدود ۸ لیوان آب می ریزیم و برای جوش آمدن آن حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم و هم چنین کمی نمک داخل آب می ریزیم. باید به این نکته توجه کنیم که بستگی به نوع برنج و  میزان مهارتی که ما در پخت آن داریم از قبل برنج را در ظرف آبی بریزیم تا خیس بخورد.

هنگامی که برنج را درون قابلمه می ریزیم کمی از میزان جوش آن کم می شود در این حین برنج را هم زده و رها می کنیم تا دوباره به جوش آید و بعد از گذشت ۴ الی ۵ دقیقه بار دیگر آن را هم می زنیم و چند دانه برنج را برای امتحان کردن از آب خارج و زیر دندان تست می کنیم.

اگر مغز دانه برنج سفت بود و اطرافش کاملا پخته شده بود این لحظه بهترین زمان آبکشی است. برای این کار برنج را در آبکش ریخته و آبکشی می نماییم. برای این که آب درون قابلمه به طور کامل خشک شود قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

تهیه زرشک پلو با مرغ بادستور پخت عالی

مقدار کمی روغن داخل قابلمه می ریزیم و آن را از روی حرارت بر می داریم. برای در نظر گرفتن ته دیگ می توانیم از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنیم و سپس آن ها در کف قابلمه می چینیم و برنج را با استفاده از کفگیر روی ته دیگ می ریزیم. درب قابلمه را گذاشته و شعله زیر آن را زیاد می کنیم تا برنج بخار کند و سپس مقداری حرارت را کم می کنیم.

در مرحله دیگر طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ابتدا زرشک آبکشی شده را در تابه ای همراه با کره و با حرارت کم تفت می دهیم و ۱ قاشق زعفران دم کرده را که باقی مانده بود به آن اضافه می کنیم و مقداری تفت می دهیم، سپس قابلمه را از روی شعله بر می داریم و دوباره تفت می دهیم تا در این صورت زرشک ها نسوزد.

در مرحله پایانی از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ پس از این که غذای ما آماده شد برنج را در ظرف مورد نظر می کشیم و در کاسه ای دیگر مقداری از زرشک و برنج را با هم مخلوط کرده و برنج را به دلخواه و بسته به سلیقه ای که داریم با زرشک تزیین می کنیم.

دستور پخت بسیار خوشمزه زرشک پلو با مرغ

نکات کلیدی در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

برای این که زعفران رنگ بهتری داشته باشد اول آن را بسایید و سپس با آب جوش مخلوط کنید و حدود ۱۵دقیقه روی بخار آب بگذارید تا خوب دم بکشد.

اگر مایل باشید می توانید در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خود برای تزیین شیک تر و بهتر خلال بادام و پسته را همراه با زرشک تفت داده و استفاده کنید.

اگر از خلال بادام استفاده می کنید آن را از قبل حدود نیم ساعت در آب یا مخلوط آب و گلاب خیس کنید.

هنگام استفاده از پسته و بادام سعی کنید آن ها را بیشتر از چند ثانیه تفت ندهید چرا که تغییر رنگ می دهند و رنگشان تیره می شود.

بهتر است در هنگام تفت دادن زرشک قبل از این که زرشک باد کند و ظاهرش را از دست دهد آن را از روی شعله بر دارید و برای این کار از حرارت کمی استفاده کنید.

روش تهیه زرشک پلو با مرغ بسیار لذیذ

امیدواریم در این مطلب با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به روشی بسیار خوشمزه و خوش طعم آشنا شده باشید و با پخت این غذای بسیار لذیذ و خوردن آن در کنار خانواده نهایت لذت را ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید