طرز تهیه آش انار خوشمزه و مجلسی مخصوص شب یلدا

0

 در فصل های سرد سال بسیاری از افراد خوردن آش های مختلف را در دور همی های خود به خصوص در شب یلدا بیشتر ترجیح می دهند که از این جمله می توان به آش انار اشاره کرد چرا که بسیار مقوی و خوشمزه است و ما در این مطلب سعی داریم طرز تهیه آش انار را به شما آموزش دهیم.آش انار از جمله آش های بسیار خوشمزه می باشد که در بسیاری از شهرهای ایران از جمله آذربایجان، یزد، شیراز، گیلان و … پخته می شود و در هر شهر دستور پخت مخصوص به خود را دارد. آش انار که برخی آن را به نام سوپ انار نیز می شناسند را به عنوان یک آش سنتی بسیار مقوی و خوش طعم می دانند که در شب یلدا نیز پختن آن رایج می باشد. در دستور پخت آش انار از گوشت چرخ کرده استفاده می شود که این باعث تفاوت آن با انواع دیگر آش می شود. این آش جایگاه ویژه ایی در سفره شب یلدا دارد . می توان برای زیبایی بخشیدن بیشتر به تزیین انار پرداخته و در چیدمان سفره و میز در کنار ظرف آش استفاده نمایید.

طرز تهیه آش انار بسیار خوشمزه

مواد لازم :

  • گلپر ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • سبزی آش( تره.جعفری.گشنیز.نعناع ) ۱ کیلو
  • لوبیا و عدس هر کدام ۱ پیمانه
  • پیاز سرخ شده ۴ قاشق غذاخوری
  • آب انار ۱ لیتر
  • روغن ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل و نعنا خشک به مقدار لازم
  • آب گوشت یا مرغ ۲ پیمانه
  • برنج ۱ پیمانه
  • بلغور گندم یا جو ۱ پیمانه

طرز تهیه آش انار بسیار خوشمزه

در مرحله اول طرز تهیه آش انار باید حبوبات را از قبل خیس کنیم تا حالت نفخ آنها از بین برود، برای این کار حدود دو ساعت لوبیا و عدس را تقریبا نیم ساعت از قبل خیس می کنیم، سبزی آش را در این مدت شسته و خرد می کنیم.

طرز آماده کردن آش انار

پیازها را به صورت نگینی و کاملا ریز خرد می کنیم و درون قابلمه ای که برای این کار در نظر گرفته ایم  همراه با کمی روغن سرخ می کنیم، در این حین بلغور گندم و لوبیا را با آب مرغ یا گوشت نبز به قابلمه اضافه می کنیم و هم چنین برنج و عدس را درون قابلمه می ریزیم.

پس از این که آب داخل قابلمه به طور کامل جوشید مقداری نمک به آن اضافه می کنیم و شعله زیر قابلمه را کم می کنیم تا مواد به آرامی بپزند. توصیه می شود که برای پخت بهتر عدس و لوبیا مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید. پس از این که حبوبات به طور کامل پخته شدند، سبزی خرد شده را اضافه می کنیم و در این جا حرارت را زیاد می کنیم تا دوباره آب داخل قابلمه به جوش آید و با جوش آمدن آب حرارت را کم می کنیم تا سبزی آش به طور کامل و به خوبی بپزد.

پخت آش انار به روشی ساده

در مرحله بعدی از طرز تهیه آش انار یک عدد پیاز را به همراه مقداری نمک و فلفل و هم چنین گوشت چرخ کرده در مدت زمانی که آش در حال پختن است به طور کامل ورز می دهیم و شکل آن ها را شبیه به کوفته های کوچکی در می آوریم. سپس کوفته های آماده شده را در روی کمی آرد غلت می دهیم و با کمی روغن در یک تابه تفت می دهیم و سپس آن ها را به قابلمه آش اضافه می کنیم.

هنگامی که کوفته قلقلی ها به حالت نیم پز در آمدند در این حین آب انار را به قابلمه اضافه می کنیم و برای به جوش آمدن آب انار حرارت را زیاد می کنیم و دوباره شعله زیر قابلمه را کم می کنیم تا آش به طور کامل بپزد و خوب جا بیفتد.

پس از این که آش شما به طور کامل پخت آن را در ظرف مناسبی سرو و با دانه های انار و نعنا داغ و هم چنین گلپر به شکل بسیار زیبایی تزیین کنید.

روش پخت آش انار بسیار لذیذ

نکاتی برای خوشمزه تر شدن آش انار

  1. شما می توانید در طرز تهیه آش انار برای ترش شدن بیشتر آش به جای استفاده از آب انار یا دانه های انار از رب انار استفاده کنید.
  2. برای غلیظ تر شدن آش انار از لبو نیز می توانید استفاده کنید
  3. اگر می خواهید آش شما لعاب و طعم دلپذیری داشته باشد و یا در صورت حذف گوشت در طرز تهیه آش انار خود می توانید عدس را جایگزین آن و در آش خود استفاده کنید.
  4. در هنگام پخت آش می توانید به جای لوبیا و عدس از لپه استفاده کنید.

دستور پخت آش انار خوش طعم

امیدواریم مطالب ارائه شده شما را با طرز تهیه آش انار و مراحل پخت آن به طور کامل آشنا کرده باشد و از پخت و نوش جان نمودن این آش خوشمزه لذت ببرید، حال از شما عزیزان می خواهیم با کلیک بر روی آشپزی مجله هنر در خانه از دیگر دستورات آشپزی مجله ما دیدن نموده و نهایت استفاده را از جدیدترین و کامل ترین آموزش های ما ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید