طرز تهیه کوکو سبزی تازه با روشی ساده و خوشمزه

0

کوکو سبزی از جمله غذاهای محبوب و پرطرفدار بین ایرانیان است که برای تهیه و پخت آن از سبزیجات معطر استفاده می شود. البته در برخی از شهرهای شمالی کشور استفاده از سبزیجات محلی را بیشتر ترجیح می دهند. مصرف این غذا به دلیل کالری مناسبی که دارد ممانعتی برای استفاده افراد ندارد و به همین دلیل خوردن آن در ماه رمضان به هنگام افطار و سحر نیز توصیه می شود. در این مطلب تصمیم داریم شما را با طرز تهیه کوکو سبزی آشنا کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

پخت کوکو سبزی همانند طرز تهیه کوکو کرفس و کوکو سیب زمینی آسان ولی در عین حال دارای نکات کلیدی برای خوشمزه تر شدن آن است. کوکو سبزی را معمولا در ماهیتابه سرخ می کنند اما اگر آن را در فر تهیه نمایید حالت رژیمی به خود می گیرد. سبزیجاتی که به منظور پخت و در طرز تهیه کوکو سبزی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: گشنیز، تره، شوید، ترخون، نعناع، ریحان و سبزی‌های معطر محلی که البته بعضی افراد برای ترد شدن کوکو سبزی از کاهو نیز استفاده می نمایند. کوکو را می توان به عنوان یک غذای فوری و سریع معرفی نمود که از محبوبیت زیادی برخوردار است.

کوکو سبزی را با چه موادی سرو کنیم

مواد لازم :

  • سبزیجات معطر ( ۵۰۰ گرم)
  • تخم مرغ ( ۲ تا ۳ عدد)
  • آرد ( یک قاشق غذا خوری)
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز ( به مقدار لازم)
  • زرشک ( یک قاشق غذا خوری)
  • گردوی خرد شده ( دو عدد)
  • روغن سرخ کردنی (به مقدار لازم)
  • پیاز رنده شده ( ۱ عدد کوچک)

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه خانگی

برای این کار سبزیجاتی که مورد استفاده قرار می دهیم باید تازه و شاداب باشد که در بعضی موارد بسته به سلیقه افراد از سبزیجات محلی نیز استفاده می گردد. در ابتدا سبزی ها را به طور کامل شستشو می دهیم تا کاملا تمیز گردد، سپس آن ها را به گونه ای خرد می کنیم که خیلی ریز نشود چرا که باعث ظاهر نامناسب آن می شود. سبزی های خرد شده را به همراه کمی روغن در یک تابه تفت می دهیم که این کار به خاطر این است که درون کوکو سبزی خام به نظر نرسد و بیرون کوکو ها خیلی سریع سرخ شود.

طرز تهیه کوکو سبزی با روشی خوشمزه

در مرحله بعدی در یک ظرف جداگانه و تمیز تخم مرغ ها را می شکنیم و خوب هم می زنیم تا سفیده و زرده به طور کامل مخلوط  شود و لختگی آن از بین برود.

آرد را روی ظرف تخم مرغ ها به آرامی اضافه می کنیم و خیلی خوب هم می زنیم و بعد ادویه های مورد نظر را به همراه زرشک، گردو و پیاز به آن اضافه می نماییم و دوباره خوب هم می زنیم تا مواد به طور کامل با یکدیگر میکس شوند، مقداری صبر می کنیم تا مواد به طور کامل طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله بعدی در طرز تهیه کوکو سبزی سرخ کردن آن در یک تابه نچسب است که برای این کار تابه را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم تا مقداری گرم شود سپس نوبت اضافه کردن روغن است، روغن باید به قدر کافی داغ شود البته از کره نیز می توانیم به منظور طعم و عطر بهتر استفاده کنیم.

نکاتی در مورد پخت کوکو سبزی

مایه کوکو سبزی که اکنون آماده کرده ایم را خیلی آرام درون تابه می ریزیم و برای این که سطح کوکو کاملا صاف شود با یک قاشق آن را یک دست می کنیم که در این مرحله برای تزیین روی مایه می توانیم از مقداری گردو استفاده کنیم.

مهم ترین نکته ای که در طرز تهیه کوکو سبزی باید توجه داشته باشیم بهتر کردن طعم آن است که به منظور این کار از درجه حرارت ملایمی برای پخت کوکو استفاده می کنیم تا کاملا مغز پخت شود. بعد از این که یک سمت کوکو کاملا سرخ شد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود و برای سرخ شدن بهتر اگر لازم بود دوباره از مقداری روغن استفاده می کنیم.

هنگامی که کوکو سبزی ها به طور کامل سرخ شدند می توانیم بنا به سلیقه خود آن ها را با موادی مثل گوجه فرنگی، ترشی لوبیا سبز و دیگر ترشی ها، خیار شور و زرشک تزیین کنیم و هم چنین همراه با ماست و خیار و سالاد شیرازی سرو کنیم.

روش پخت بسیار راحت کوکو سبزی

نکات مهم در تهیه بهتر کوکو سبزی

  • بهتر است حتما از سبزیجات تازه استفاده کنید، چرا که سبزیجات منجمد به طور معمول کمی آب دارند و این باعث وا رفتن کوکو و پف نکردن آن می شود.
  • به منظور این که مایه کوکو به کف ماهیتابه نچسبد و از یکدیگر نپاشد روغن باید خیلی داغ باشد.
  • بسته به سلیقه افراد استفاده از ادویه پلویی در تهیه کوکو سبزی عطر و طعم دل پذیری به آن می دهد.
  • اگر برای پخت کوکو سبزی از فر استفاده می کنید می توانید از کره آب کرده به جای روغن برای سطح کوکو ها استفاده کنید که باعث لذیذ شدن آن می شود.
  • به منظور بهتر شدن طرز تهیه کوکو سبزی ها  و برای اینکه آن ها پف کنند و شکل بهتری به خود بگیرند سعی کنید هنگامی که تخم مرغ ها را هم می زنید با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید و برای این کار از چنگال استفاده کنید. البته بعضی از افراد از جوش شیرین برای پف کردن کوکو سبزی استفاده می کنند که کار اشتباهی است چرا که برای سلامتی بسیار زیان آور است.آشنایی با سبزیجات مورد استفاده در تهیه کوکو سبزی

همانطور که مشاهده نمودید کوکو سبزی به راحتی تهیه می گردد و یکی از محبوب ترین غذاهای فوری و سریع می باشد که بسیار مقوی نیز می باشد که امیدواریم از تهیه آن لذت ببرید. شما عزیزان همچنین می توانید با مراجعه به بخش آشپزی مجله هنر در خانه از دیگر آموزش های آشپزی مجله ما دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید