روش‌های قالیشویی و مبل شویی در منزل

0

پاکیزگی فرش‌ها و مبلمان منزل هم برای زیبایی ظاهری منزل و هم برای سلامت کسانی که در آن زندگی می‌کنند بسیار مهم است. فرش‌های کثیف و آلوده می‌توانند از آرامش فضا کم کنند در حالی که آلرژی‌ها و آلودگی‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی کمک کنند. روش‌هایی برای مقابله با این مشکلات در منزل وجود دارد، شما می‌توانید خود خدمات قالیشویی و مبل شویی را به روش‌های خانگی در منزلتان انجام دهید و از آلودگی و مشکلات مربوط به آن کم کنید. در اینجا به نکاتی که می‌تواند برای تمیزکردن فرش و مبل در منزل به شما کمک کند، اشاره می‌شود.

قالیشویی در منزل

لازم است برای تمیز کردن قالی در منزل به این نکات توجه کنید:

  • قبل از قالیشویی به روش خانگی بهتر است که روی فرش را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید.
  • از پارچه سفید تمیز استفاده کنید: پارچه‌های کهنه که طرحدار یا رنگی هستند ممکن است رنگ خود را به فرش انتقال دهند و مشکلاتی به وجو بیاورند. مطمئن شوید که لکه‌های تازه را ابتدا با استفاده از پارچه سفید خشک تمیز کنید. هنگام تمیز کردن لکه‌های باقی مانده بعد از آن، از یک پارچه سفید دیگر استفاده کنید. از فرچه یا برس استفاد نکنید، این وسایل می‎تواند الیاف فرش را از بین ببرد. تمیز کردن لکه‌های تازه یکی از کارهای کوچک برای محافظت از فرش است.
  • پاک کننده مناسب و درست را انتخاب کنید: مواد شوینده فرش متنوعی در دسترس است. آنها معمولا برای اینکه بتوان از آنها برا تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد در بطری‌های اسپری قرار دارند. با خواندن برچسب روی بطری مشخص کنید که آیا این شوینده برای نوع و رنگ فرش شما مناسب است یا نه. به یاد داشته باشید که که لکه‌های ناشی از مایعات بدن به توجه خاص نیاز دارند. اگر روی فرش لکه خون وجود دارد می‌توانید روی آن آب سرد یا پراکسید هیدروژن بمالید. از آب گرم استفاده نکنید زیرا این کار لکه خون را بدتر می‌کند. اگر لکه خشک است ابتدا با پراکسید هیدورژن و سپس یا یک شوینده آنزیم دار لکه را تمیز کنید. برای لکه‌های ناشی از ادرار، از یک شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید که مخصوص این کار است. در صورت عدم دسترسی به این نوع شوینده، می‌توانید از محلول آمونیاک و سپس مواد شوینده و آب گرم استفاده کنید.
  • شوینده را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید.برای بررسی مناسب بودن شوینده برای فرش، آن را در قسمتی از فرش امتحان کنید که زیاد در معرض دید نباشد. پس از اینکه مطمئن شدید شوینده برای فرش مناسب است، می‌توانید از آن برای شستن فرش استفاده کنید. معمولا برای قالیشویی در منزل از شامپوی فرش استفاده می‌شود. مقداری از آن را در یک ظرف ریخته و آن را تکان بدهید تا کف کند. سپس پارچه یا اسفنج تمیزی که آن را به شامپو آغشته کرده‌اید، با حرکت ملایم در جهت خواب پرزها روی فرش بکشید.

مبل شویی در منزل

روش مبل شویی در منزل

در مورد تمیز کردن مبلمان منزلتان نیاز است به این نکات توجه کنید:

  • دستورالعمل ساخت را بررسی کنید: همیشه قبل از شروع به مبل شویی نیاز است که دستورالعمل‌های شرکت سازنده مبل را بخوانید. عدم انجام چنین کاری می‌تواند امکان استفاده از ضمانت‌نامه مبلمان شما را از بین برد.
  • برچسب‌ها به بسیاری از سوالات پاسخ می‌دهند: اگر نتوانستید دستوالعمل را پیدا کنید، نگران نباشید، باید روی کوسن مبل برچسبی وجود داشته باشد که مثلا بگوید که مواد حلال آب هستند یا نه. به خاطر داشته باشید که یک بخش از برچسب ممکن است به تمیز کردن روکش مبل مربوط باشد، در حالی که قسمت‌های دیگر درباره خود کوسن‌ها باشد. اطمینان حاصل کنید که قبل از تمیز کردن نگاه دقیق به برچسب‌ها انداخته‌اید.
  • مطالعه صحیح برچسب‌ها اطلاعات دقیق به شما می‌دهد. اگر هر کدام از چهار حرف زیر را روی برچسب‌ها دیدید، معنی آنها به این ترتیب است:

W: برای تمیزکردن می‌توانید از آب استفاده کنید

S: از آب استفاده نکنید. شما نیاز به خرید یک شوینده با پایه حلال دارید.

WS: شما می‌توانید از آب یا شوینده با پایه حلال استفاده کنید

X: فقط جارو برقی

  • چطور مبل را تمیز کنیم:

برای شست‌وشوی مبلمان نیز می‌توانید از شامپو فرش استفاده کنید. مقداری از شامپو را داخل ظرف ریخته و با یک پارچه تمیز روی مبل‌ها بکشید. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است، از آنجایی که مبل‌ها پس از شامپو فرش‌کشیدن آبکشی نمی‌شوند، ممکن است ذرات گرد و خاک در آن باقی بماند، برای از بین بردن این ذرات می‌توانید پس از خشک شدن مبل، روی آن جارو برقی بکشید.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید