طرز تهیه زیتون پرورده اصیل و خوشمزه به همراه نکاتی که باید بدانید

0

زیتون پرورده از جمله مخلفات بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد، که آن را می توانید با انواع غذاها همچون باقلاقاتوق، کوکو، کباب، کته، ماهی و … سرو نمایید. البته در برخی از مناطق ایران به عنوان پیش غذا و همچنین ساندویچ زیتون پرورده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو در این بخش از آشپزی هنر در خانه می توانید، با طرز تهیه زیتون پرورده آشنا شوید. که امیدواریم آن را در منزل تهیه نمایید.

اغلب کسانی که به آشپزی علاقه مند هستند می دانند که مخلفات و چاشنی ها تا حد زیادی به بهبود طعم غذا کمک می کنند، انواع مختلف ترشی ها از جمله ترشی کلم قرمز، ترشی بادمجان، ترشی مخلوط، ترشی سیر، ترشی لبو و… و همچنین انواع مختلف شور چاشنی های محبوبی برای غذاهای ایرانی می باشند. زیتون پرورده نیز یکی از مواردی است که اغلب به عنوان طعم دهنده ایی محبوب و عالی در کنار غذاهای متنوع مورد استفاده قرار می گیرد که همانطور که گفتیم در این مطلب قصد ارائه آموزش تهیه آن را داریم.

طرز تهیه زیتون پرورده

مواد مورد نیاز برای تهیه زیتون پرورده عبارت است از:

  • زیتون / ۵۰۰ گرم
  • گردو پودر شده/ ۴ قاشق غذاخوری
  • سیر/ ۱ تا ۲ حبه
  • گلپر/ ۱ قاشق چای خوری
  • گشنیز و نعناع/ ۳ قاشق غذاخوری
  • رب انار ترش/ ۱ قاشق غذاخوری
  • آب انار ترش در صورت تمایل/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک/ به میزان کافی

مراحل تهیه زیتون پرورده

روش تهیه زیتون پرورده:

در ابتدا باید مغز گردو را کاملا آسیاب نمایید و زمانی که به شکل پودر در آمد، ۴ قاشق از گردوی پودر شده را داخل ظرف نسبتا بزرگی بریزید.

سپس سیر خرد شده و یا رنده شده، گلپر، رب انار ترش، آب انار ترش و دلار را نیز به آن اضافه نمایید و کاملا مواد را با هم مخلوط نمایید، تا سس گردو آماده شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه زیتون پرورده باید، زیتون ها را خوب بشویید و هسته زیتون ها را خارج کنید. بعد زیتون ها را به سس گردو اضافه نمایید و آن را کاملا با هم مخلوط کنید.

آنگاه مقداری از مواد مخلوط شده را بچشید و بعد در صورت کم بودن نمک، به مقدار کافی نمک به آن بیافزایید (علت چشیدن مواد پیش از اضافه کردن نمک به خاطر وجود زیتون و رب انار موجود در مواد می باشد).

در نهایت زیتون پروده آماده شده را درون ظرف در بسته بریزید و آن را در داخل یخچال قرار دهید و بعد از گذشت ۱ ساعت می توانید، زیتون پرورده را به عنوان پیش غذا و یا به همراه انواع غذاها میل نمایید.

طرز تهیه زیتون پرورده

نکته:

۱- برای تهیه زیتون پرورده می توانید، به جای سیر از گلپر و یا بالعکس استفاده نمایید و یا این که، هر دو آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

۲- ترکیب گشنیز و نعناع که در لاهیجان به آن دلار می گویند، باید به گونه ای باشد که ۳/۴ این ترکیب از گشنیز و ۱/۴ آن از نعناع تشکیل شده باشد.

۳- در صورت تمایل می توانید به جای رب انار ترش، از آب انار ترش در تهیه زیتون پرورده استفاده کنید.

۴- برای نگهداری طولانی زیتون پرورده باید، آن را داخل یخچال و درون ظرف در بسته نگهداری کنید.

امیدواریم از آموزش طرز تهیه زیتون پرورده که در این مطلب مشاهده نمودید لذت برده باشید و بتوانید با این روش زیتون های خوشمزه و عالی ایی تهیه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید