آموزش کاشت سبزه روی کوزه برای سفره هفت سین با جدیدترین ایده ها

0

اغلب افراد برای کاشت سبزه عید نوروز از گندم، عدس، ماش و تخم کتان استفاده می کنند، که هر یک از این نوع سبزه ها زیبایی و جذابیت به خصوصی دارند. اما استفاده از بذرهای لعاب دار همچون خاکشیر، خرفه و یا بذر شاهی برای کاشت سبزه روی کوزه از ایده های جدیدی است، که بسیاری از علاقمندان برای تزیین سفره هفت سین، تمایل دارند، از این روش استفاده کنند. از این رو در ادامه، روش سبز کردن سبزه روی کوزه با بذرهای لعابدار را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

برای تزیین سفره هفت سین ۹۸ بهتر است به فکر تزیین کردن تک تک اجزا سفره باشید و سعی کنید با داشتن انتخاب هایی ایده آل و زیبا جذابیت هفت سین امسالتان را بیشتر کنید. به این صورت که می توانید به راحتی به تزیین سنجد، سیر، سیب و…. بپردازید و یا به سراغ سبزه های خاص و متفاوت بروید. سبزه نارنج، سبزه درت، سبزه روی ظروف سفالی و… از دیگر ایده های جالب در این زمینه می باشند.

آموزش سبز کردن سبزه روی کوزه

کاشت سبزه روی کوزه

تقریبا ۱۰ روز قبل از آغاز سال نو بهترین زمان کاشت سبزه روی کوزه برای سفره هفت سین می باشد و در صورتی که زودتر اقدام به کاشت سبزه نمایید، قطعا سبزه رشد بیشتری دارد و در ایام عید سبزه حالتی نامرتب خواهد داشت و برای کاشت هر نوع بذر روی کوسه باید حتما از بذرهای لعاب دار استفاده نمایید.

برای کاشت بذرهای لعاب دار روی کوزه باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

۱- کوزه ای سفالی را از آب پر کنید و ۲۴ ساعت به آن زمان دهید، تا کاملا دیواره های کوزه خیس گردد.

۲- حال باید جورابی زنانه که بهتر است رنگ روشن باشد را روی کوزه سفالی بکشید، به گونه ای که قسمت پایین کوزه در پنجه جوراب قرار بگیرد و دهانه کوزه نیز با قسمت بالای جوراب (سر جوراب) پوشانده شود، قسمت اضافی جوراب را نیز باید داخل دهانه کوزه بگذارید.

استفاده از جوراب به این دلیل است، که جوراب می تواند، بذرها روی کوزه نگه دارد و بذرها به هنگام جوانه زدن و رشد کردن از سطح کوزه نریزند.

کاشت سبزه روی کوزه

به غیر از جوراب، می توان از پارچه تنضیف (پارچه نخی نازک و با بافت درشت) استفاده کرد و کوزه را این پارچه پوشاند. البته باید در انجام این کار دقت لازم را داشته باشید و طوری پارچه روی کوزه قرار دهید، که چین خوردگی نداشته باشد و در نهایت با استفاده از نخ و سوزن لبه های پارچه را به هم بدوزید.

۳- بذرها را مدتی خیس کنید، سپس به آهستگی و با کمک انگشتان دست، بذرهای خیش شده را به صورت یکدست روی کوزه پوشانده شده با جوراب قرار دهید(طوری که بذر کاملا سطح کوزه را بپوشاند). لازم به ذکر است که در استفاده از بذر شاهی، سطح کوزه باید با لایه نازک از بذر پوشانده شود و بالعکس در استفاده از خرفه و یا خاکشیر، باید لایه ای تقریبا ضخیم از آن، روی کوزه قرار بگیرید.

روش سبز کردن سبزه روی کوزه

۴- هر روز آب کوزه را چک کنید، تا احیانا در اثر تبخیر، آب کوزه کم نشده باشد، در صورت کاهش حجم آب درون کوزه، باید مقداری آب به آن اضافه کنید. روشی دیگر برای جبران کمبود آب و حفظ طراوت و تازگی بذر، استفاده از اسپری آب می باشد. البته به بذر نباید بیش از حد آب بدهید، زیرا موجب فاصله افتادن بین بذرها و کم پشت شدن سبزه روی کوزه می گردد.

سبز کردن سبزه روی کوزه با بذر خاکشیر

کاشت سبزه روی کوزه

    سبز کردن سبزه روی سطح کوزه

۵-برای تزیین سبزه برای سفره هفت سین می توانید، از روبان های زیبا استفاده کنید و یا این که چند شاخه گل زیبا را داخل کوزه قرار دهید.

تزیین سبزه روی کوزه

مراحل سبز کردن سبزه روی کوزه

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان باسلیقه با این مطلب، امیدواریم از نحوه آموزش کاشت سبزه روی کوزه راضی بوده باشید و با انجام مراحل کاشت سبزه، در نهایت سبزه ای زیبا برای سفره هفت سین امسال داشته باشید. حال اگر می خواهید با دیگر آموزش ها در این زمینه آشنا شده و یا از مدل هفت سین های جدید و شیک برای عید نوروز آشنا شوید پیشنهاد می کنیم حتما به بخش هفت سین مجله هنر در خانه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید