طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی عید نوروز بدون فر

0

شیرینی برشتوک یکی از شیرینی های اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است که انتخاب مناسبی برای عید نوروز محسوب می گردد و بدون فر نیز می توان این شیرینی عالی را تهیه نمود. ماده اصلی شیرینی برشتوک آرد گندم و آرد نخودچی می باشد از این رو عطر و طعم بی نظیر نخودچی را دارد و می تواند بهترین انتخاب برای پذیرایی از مهمان ها در ایام نوروز باشد. در ادامه همراه ما باشید و با طرز تهیه شیرینی برشتوک آشنا شوید.

شیرینی برشتوک عید

آشنایی با انواع دستور برای طرز تهیه شیرینی خشک عید نوروز می تواند به شما عزیزان برای تهیه شیرینی های خوشمزه مناسب عید کمک کند، انواع مختلف شیرینی عسلی، شیرینی نخودچی، شیرینی مربایی، شیرینی برشتوک، شیرینی برنجی، شیرینی زعفرانی، ماکارون، مرنگ و…. شیرینی های فوق العاده و ایده آلی برای عید نوروز می باشند. که ما برخی از این شیرینی ها را قبلا آموزش دادیم حال قصد داریم طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی را ارائه دهیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن ببرید. این شیرینی طعمی مشابه با شیرینی نخودچی دارد و بسیار پرطرفدار می باشد.

طرز تهیه شیرینی برشتوک

مواد لازم :

  • آرد نخودچی: ۱۶۰گرم (تقریبا یک لیوان)
  • پودر قند : ۶۰ گرم (تقریبا یک سوم لیوان)
  • کره یا روغن جامد : ۶۰ گرم (حدودا یک چهارم لیوان)
  • هل ساییده شده : یک قاشق مرباخوری
  • شکلات تلخ : ۱۰۰ گرم

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی با دستور ساده

برای پخت شیرینی برشتوک ابتدا آرد نخودچی را الک کنید، سپس داخل ماهیتابه بریزید و حدود ده دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خام آرد گرفته شود اما توجه داشته باشید که آرد نخودچی تغییر رنگ ندهد.

شیرینی برشتوک عید

سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کره به خورد آرد برود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و وقتی که تا حدودی از دما افتاد پودر قند و هل را اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا مایه تبدیل به خمیر شود.

طرز پخت شیرینی برشتوک

در صورتی که خمیر برشتوک خیلی خشک بود کمی روغن به آن اضافه نمایید. سپس شکلات ها را خرد کرده و در ظرفی بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار دهید (روش بن ماری) تا ذوب شود.

طرز پخت شیرینی برشتوک

شکلات ها را مدام هم بزنید تا کاملا ذوب و یکدست شوند. در صورتی که احساس کردید شکلا بیش از حد سفت یا غلیظ است کمی روغن مایع به آن اضافه نمایید.

دوب کردن شکلات به روش بن ماری

حال شکلات های ذوب شده را کف قالب بریزید و قالب را چند دقیقه ایی داخل یخچال قرار دهید تا شکلات ببندد. سپس قالب ها را با برشتوک آماده شده پر کنید و خوب پرس نمایید.

طرز تهیه شیرینی عید بدون فر

سپس قالب ها را به مدت چند ساغت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا منسجم شوند. حال قالب ها را از یخچال خارج نموده و شیرینی برشتوک را از آن جدا نمایید و در ظرف مناسب بچینید.

طرز پخت شیرینی برشتوک

طرز تهیه شیرینی عید

نکات مهم :

  1. این شیرینی را به مدت دو هفته داخل یخچال نگه دارید.
  2. توجه داشته باشید که حتما مواد شیرینی زمانی که روی شکلات ریخته یم شود کمی دما داشته باشد.
  3. بافت شیرینی برشاوک تا حد زیادی شبیه به شیرینی نخودچی می باشد.
  4. در صورت تمایل می توانید مقداری آرد گندم را جایگزین آرد نخودچی در طرز تهیه شیرینی برشتوک نمایید.

شیرینی برشتوک پخت شیرینی برشتوک بدون فر

امیدواریم این شیرینی بسیار خوشمزه را برای عید نوروز بپزید و از طعم ویژه و بی نظیر آن لذت ببرید، این شیرینی یکی از خوشمزه ترین و در عین حال ساده ترین شیرینی های عید محسوب می گردد که در مدت زمان کوتاهی تهیه می شود و می تواند برای هر نوع مهمانی و دورهمی مورد استفاده قرار بگیرد.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید