طرز تهیه نان شیرمال خانگی نرم و خوشمزه

0

نان شیرمال را می توان از جمله نان های فانتزی دانست که بخاطر دارا بودن بافتی نرم و پنبه ایی و طعمی بی نظیر طرفداران زیادی دارد. این نان به راحتی در منزل نیز تهیه می شود و از محبوب ترین نان های خانگی محسوب می گردد. اگر شما نیز به نان شیرمال خانگی علاقه مند هستید این مطلب از مجله هنر در خانه را از دست ندهید و با طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه و خوش پخت آشنا شوید.

تجربه پخت نان در منزل یکی از بهترین حس ها می باشد، خصوصا زمانی که بوی نان تازه در فضای منزل می پیچد. نان های مختلف از جمله نان بربری، نان لواش، نان کشمشی و… را می توان در منزل تهیه نمود. ما این بار قصد داریم طرز تهیه نان شیرمال را معرفی نماییم که این نان مورد توجه کودکان نیز قرار می گیرد. نان شیرمال همچون کیک ساده اسفنجی دارای بافت نرم می باشد و طعم و مزه بی نظیری دارد. در ادامه همراه ما باشید و از دستور پخت نان شیرمال نهایت استفاده را ببرید.

آموزش پخت نان شیرمال

مواد لازم :

  • آرد : سه تا چهار لیوان
  • پودر خمیر مایه : یک قاشق غذاخوری
  • شکر : هفت قاشق غذاخوری
  • شیر : یک لیوان
  • تخم مرغ : دو عدد
  • کره : ۵۰ گرم
  • نمک : نصف قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال :

برای شروع پخت نان شیرمال، ابتدا شیر را گرم نمایید. (توجه داشته باشید که گرمای آن باید به اندازه ایی باشد که انگشت را نسوزاند) سپس پودر خمیر مایه و یک قاشق از شکر را به آن اضافه نمایید. حال درب ظرف را قرار دهید و ده دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه پف کند.

نان شیرمال با خمیر مایه فوری

سپس تخم مرغ ها، شش قاشق شکر باقی مانده، کره نرم شده، نمک و کمی از آرد الک شده را به مخلوط شیر اضافه نموده و با همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند.

طرز تهیه نان شیرمال

برای تهیه نان شیرمال بهتر است آرد را حدود سه یا چهار بار الک نمایید، حال آردهای الک شده را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط اصلی اضافه نموده و ابتدا با قاشق و سپس با دست ورز دهید. توجه داشته باشید که باید سه لیوان از آرد را اضافه نموده و بعد از ورز دادن در صورتی که خمیر به دست چسبید لیوان چهارم را کم کم اضافه کنید. مقدار آرد نقش مهمی در نرمی بافت این نان دارد، بدین منظور لیوان آرد چهارم را تا اندازه اضافه نمایید که خمیر نرم و شلی داشته باشید.

خمیر نان شیرمال

بعد از ورز دادن خمیر، ظرف مناسبی را چرب نمایید و خمیر را داخل آن قرار دهید. سپس روی ظرف را با سلفون گرفته و داخل پارچه ایی تمیز قرار دهید و ظرف را در فضای گرم آشپزخانه بگذارید تا به مدت یک ساعت و نیم استراحت کند و خمیر به خوبی پف نماید. توجه داشته باشید که اگر آرد زیادی به خمیر اضافه نموده باشد مدت زمان پف کردن خمیر بیشتر می شود و در این صورت نان شیرمال شما کیفیت لازم را نخواهد داشت. تصویر زیر پف استاندارد خمیر را بعد از گذشت ۹۰ دقیقه نشان می دهد.

طرز تهیه خمیر برای نان شیرمال

خمیر را کمی ورز دهید، در این مرحله از پختن نان شیرمال می توانید کشمش یا گردو را نیز به دلخواه اضافه کنید. حال قالب مناسبی انتخاب نموده و و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به اندازه های یکسان تقسیم نمایید و با فاصله در قالب قرار دهید. روی قالب را پوشانده و مجددا نیم ساعت استراحت دهید. حال زمان آن رسیده است که برای نان شیرمال از رومال مناسب استفاده کنید. بدین منظور می توانید یک قاشق زعفران دم کرده را با یک زرده تخم مرغ، یک قاشق روغن مایع و یک قاشق عسل مخلوط کنید وبا برس مخصوص روی نان بمالید و سپس روی آن کنجد بپاشید.

دستور پخت نان شیرمال

حال فر را با درجه ۱۸۰ گرم نموده و داخل آن کاسه ایی آب قرار دهید، سپس قالب حاوی خمیر را در طبقه وسط فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس گریل نمایید. بعد از خارج کردن قالب از فر،سریع نان را از قالب خارج نموده و کاغذ روغنی ان را جدا کنید و این نان خوشمزه را در کنار اعضا خانواده نوش جان فرمایید.

طرز تهیه نان شیرمال

حال که با طرز تهیه نان شیرمال خانگی با طعم و مزه عالی آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی انواع نان مجله هنر در خانه از دیگر دستورات و آموزش های عالی و مفید برای تهیه نان های مختلف دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید