طرز تهیه شیرینی خشک برای عید با ۲ دستور امتحان شده و عالی

0

شیرینی خشک به علت ماندگاری بالا و تفاوت طعم در ایام عید بیشتر خریداری و استفاده می شود. طرز تهیه شیرینی خشک بسیار ساده و به روش های متعدی می توان آن را تهیه کرد. در این مطلب دو روش متفاوت برای تهیه شیرینی خشک را به شما آموزش می دهیم.

شیرینی های خشک در انواع گوناگونی مانند شیرینی زعفرانی، قطاب، پفکی، برنجی و… تهیه می شود. یکی از پر طرفدارترین شیرینی ها در ایام عید مخصوصاً برای کودکان شیرینی برنجی است.

مواد لازم

  • روغن جامد: ۲۵۰ گرم
  • آرد ذرت: ۱۰۰ گرم
  • آرد سفید: ۴۰۰ گرم
  • پودر هل: یک قاشق مربا خوری
  • پودر قند: ۲۵۰ گرم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • مهر کوچک و تخم خرفه: جهت تزیین

طرز تهیه شیرینی خشک برنجی

ابتدا برای شروع طرز تهیه شیرینی خشک روغن جامد را در ظرفی ریخته و پودر قند را به آن اضافه کنید و هم بزنید. این هم زدن را آن قدر ادامه دهید تا رنگ مواد مخلوطی شما روشن شود.

آن گاه تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کرده و بعد از اضافه کردن هر کدام، مواد را به مدت یک دقیقه به هم بزنید.

میکس تخم مرغ و روغندر مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی خشک برنجی، آرد برنج و ذرت، پودر هل را اضافه کنید تا خمیری نرم و یک دست به دست آید.

اضافه کردن آرد و پودر هل

خمیر شما باید نرم و لطیف باشد و خشک و چسبنده نشود. اگر خمیر شما هنوز کمی چسبنده است، باید کمی آرد برنج اضافه کرد.

تهیه خمیر برنجیتوجه داشته باشید برای آرد برنج میزانی نمی توان تعیین کرد. چون جذب روغن ها با یکدیگر متقاوت است.

در صورتی که خمیر شما خشک شده بود، باید کمی عرق هل و گلاب را به آن اضافه کرد تا از این حال خارج شود. حالا خمیر آماده شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

بعد از طی این مدت، از خمیر برنجی گلوله های برداشته و داخل سینی بچینید.

مراحل تهیه شیرینی خشک عید

قالب زدن و چیدن خمیر برنجی در سینی فر این چیدن باید با فاصله باشد. آن گاه مهر را داخل آرد برنج زده و بر روی خمیر مهر بزنید.

    مهر زدن قالب شیرینی برنجی

استفاده از مهر برای نقش انداختن روی خمیر

طرز تهیه شیرینی برنجی

برای نقش انداختن از وسایل استوانه ای نیز می توانید استفاده کنید. در ادامه برای تزیین روی نان ها کمی تخم خرفه بپاشید.

نقش انداختن خمیر برنجی با وسایل استوانه ای

سینی را داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید، به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. با این مقدار خمیر می توان ۱۰۰ عدد شیرینی برنجی پخت.

مواد لازم

  • آرد: دو و دو سوم لیوان
  • پودر هل: یک قاشق چای خوری
  • سفیده تخم مرغ: یک عدد
  • پودر شکر: یک لیوان سر خالی
  • روغن جامد: یک لیوان سرخالی( از لیوان شکر سر خالی تر باشد)
  • کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی خشک بهشتی

آرد را ۳ مرتبه با الک دانه ریز، الک کنید. این کار به بافت نرم شیرینی شما کمک می کند. ضمن این که باعث می شود آرد شما هوا بخورد. پودر شکر و روغن جامد را را با هم مخلوط کنید. بعد از یک دست شدن در این مرحله از طرز تهیه شیرینی خشک باید پودر هل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است برای یک دست شدن از همزن برقی استفاده کنید. آرد را کم کم به مواد یک دست شده اضافه کنید و بعد از هر بار ریختن، مواد را هم بزنید.

طرز تهیه شیرینی خشک

حالا خمیر مناسبی برای تهیه شیرینی بهشتی به دست آورده اید. در صورت تمایل خمیر آماده شده را ۲ بار چرخ کنید. این خمیر را داخل نایلون قرار داده و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت در یخچال باقی بماند. روی سطحی که می خواهید خمیر را بر روی آن قرار دهید و باز کنید را آرد بپاشید. طوری که قطر این آرد پاشی معادل یک سانتی متر شود. در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی خشک با یک قالب دلخواه قالب بزنید. لازم نیست سینی فر را چرب کنید(شیرینی وا می رود). روی قالب های زده شده را با سفیده تخم مرغ برس بکشید. در صورت تمایل می توانید از کنجد و پسته استفاده کنید.

حالا سینی فر را در داخلی فری که با دمای ۱۲۵ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ دقیقه گرم کرده اید، قرار دهید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی های خوشمزه شما آماده شوند.

امیدواریم این دو دستور تهیه شیرینی خشک انگیزه لازم راغ در شما برای پخت شیرینی عید امسال به روش خانگی ایجاد کرده باشد و امسال این نوع سبک تهیه را تجربه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. در صورت تمایل به مشاهده دیگر دستورات برای پخت شیرینی های مختلف بر روی شیرینی عید مجله هنر در خانه کلیک نمایید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید