آموزش دوخت چادر ساده ایرانی با تصاویر

1

با اینکه چادر در طرح های مختلفی تهیه می شود اما مبتدی ها از دوخت چادر ساده شروع می کنند. چون دوخت این چادر پیش زمینه ای برای دوخت های بعدی قرار می گیرد. در این مطلب ما آموزشی ساده از دوخت چادر قرار داده ایم که امیدواریم مورد توجه شما بانوان عزیز واقع گردد.

در مباحث قبلی مجله هنر در خانه به معرفی دوخت دامن و همچنین دوخت شلوار زنانه پرداختیم که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت، حال بر اساس خواست و نیاز شما آموزش دوخت چادر را ارائه می دهیم. دوخت چادر ساده برای خیاطان حرفه ای که سال ها مشغول به کار هستند بسیار راحت و آسان است اما مبتدیان بهتر است گام به گام همراه با آموزش پیش روند.

دوخت چادر ساده برای مبتدی ها

برای دوخت چادر، ابتدا چادر روی سر فرد مورد نظر انداخته و بلندی قد را اندازه بگیرید. بلندی قد چادر باید از همان قسمتی که چادر بر روی سر قرار گرفته، اندازه گیری شود.

الگوی چادر برای مبتدی ها

آن گاه وسط کمر چادر و تکه اضافه چادر را پیدا کرده و آن ها را بر روی هم قرار دهید و از وسط به طرفین بدوزید.

چادر را به صورت دولا پهن کنید. از تکه ترکی جلوی سر ۱۵ سانتی متر تا زده و زاویه بالای چادر را با انگشت نگه دارید یا می توانید از یک سوزن برای ثابت کردن آن استفاده کنید.

برش ترکی پارچه

پایین چادر را ۱۵ سانتی متر روی چادر برگردانید و قیچی بزنید. آن گاه به همین ترتیب قسمت قیچی خورده چادر را برگردانید و همین کار را تا پایین(انتها)چادر ادامه دهید و قیچی بزنید.

الگوی چادر

در ادامه گوشه های چادر که حالت ۳ گوش دارد را به چادر بدوزید و مجدداً چادر را آرایش دهید. در قسمت وسط پشت چادر در پایین ۲ سانت به سمت پایین آمده و این میزان را آرایش دهید.

دوخت چادر ساده به روش راحت و آسان

ابتدا از فرد مورد نظر بخواهید چادر را به صورت چپه سر کند. آن گاه بلندی چادر را اندازه بگیرید و علامت بزنید. از پایین چادر، قد چادر را روی سر دور تا دور(قسمت هایی که پارچه به زمین می رسد) با در نظر گرفتن یک تا دو سانت برای تا زدن علامت بزنید. نصف چادر را هم بدین شکل علامت بزنید.

چادر را به صورت دولا روی زمین پهن کنید. خطوطی را که با صابون خیاطی علامت زدید را برش دهید. البته بهتر است ابتدا خط مورد نظر را با مداد یا صابون مرتب کنید و بعد برش دهید. از یک طرف پارچه بعد از برش اولیه مقداری اضافه می ماند که با در نظر گرفتن اندازه مورد نظر وسطش را پیدا کرده و به وسط تکه بالا کوک یا سنجاق کنید.

حالا دوبار از فرد بخواهید چادر را سر کند و آن مقدار را نیز به شیوه قبلی با صابون علامت بزنید. چادر را روی زمین پهن کرده و مرتب کنید. برای گوشه ها لازم نیست چادر را سر نماید. فقط کافی است اضافه ها را در حالی که ترکی به طرف بالا هست در جاهای خالی قرار داده و دولا برش بزنید. البته با در نظر گرفتن مقدار جای دوخت از سه طرف و بعد با توجه به گردی دو قسمت قبل و بعد این قسمت را هم گرد نمایید.

الگوی دوخت چادر ساده

ممکن بعد از دوختن کمی از گوشه ها یک تا دو سانت کم باشد. در مرحله آخر شروع به چرخ کاری کنید. از اینکه با دوخت چادر ساده ما را همراهی فرمودید، بسیار خرسندیم. امیدواریم این روش دوخت شما را در دوخت یک چادر به روش ساده یاری رسانده باشد. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آموزش های بیشتر و متنوع تر بر روی خیاطی مجله هنر در خانه کلیک نمایید.

اشتراک گذاری

۱ دیدگاه

  1. ممنونم از آموزش خیاطی خوبی که ارائه کردید بعضی ها فکر میکنند حتما باید به کلاس خیاطی برن تا بتون یاد بگیرن ولی من از مطالب سایت های مختلف بخصوص سایت شما دارم خیاطی رو یاد میگیرم واقعا عالی هستید سپاس فراوان

یک نظر دهید