طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی با خمیر یوفکا

0

باقلوا ترکی استانبولی از جمله شیرینی های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در کشور ترکیه می باشد، که در خاورمیانه نیز به خاطر محبوبیت باقلوا ترکی، این شیرینی تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. باقلوا ترکی دارای انواع متنوعی همچون سوتلو نوریه(Sütlü Nuriye)، بورما(Burma)، بلبل یواسی(Bülbül yuvası)، شوبیت(Şöbiyet) و فیستیکلی سارما(Fıstıklı Sarma) می باشد. از این رو، برای علاقمندان به طبخ انواع شیرینی، این مطلب از هنر در خانه را به طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی اختصاص داده ایم، در تهیه این نوع باقلوا از خمیر یوفکا و مغز پسته استفاده می شود.

باقلوا را می توان برای مهمانی های مختلف مورد استفاده قرار داد، این شیرینی خوشمزه می تواند همچون شیرینی شکری،شیرینی نخودچی، گردویی، ساق عروس و…. به عنوان شیرینی عید نیز مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که باقلوا همچون کیک خیس، برخی از شیرینی های تر، زولبیا و بامیه و… دارای شربت می باشد از این رو مقدار شیرین شدن آن تا حد زیادی به طعم و مزه شربت بستگی دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه باقلوا ترکی را مشاهده می نمایید.

طرز تهیه باقلوا ترکی

مواد مورد نیاز برای تهیه باقلوا ترکی :

  • خمیر تازه فیلو یا یوفکا/  ۳۶ عدد
  • کره بدون نمک/ ۳۰۰گرم
  • مغز پسته بدون نمک/ ۳۰۰ گرم
  • شکر/ ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای شربت باقلوا:

  • آب/ ۴ لیوان
  • شکر/ ۳ لیوان
  • لیمو ترش/ ۱ عدد

طرز تهیه باقلوا ترکی خوشمزه و پرطرفدار در منزل:

ابتدا برای تهیه شربت باقلوا باید داخل یک قابلمه آب بریزید و شکر و نصف آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید و مواد را مخلوط نمایید. بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب آن را به هم بزنید، تا آب به جوش آید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید، تا شربت بدست آمده خنک گردد.

سپس باید کره را صاف کنید، نحوه صاف کردن کره به این صورت است، که  باید کره را درون قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم و یا داخل ماکروویو قرار دهید، تا کره با حرارت کم به آرامی گرم شود و شروع به ذوب شدن کند و به محض آب شدن کامل کره، باید حرارت زیر آن را خاموش کنید.

اکنون دوغ موجود در کره در بخش بالای کره آب شده و روغن نیز در بخش پایینی آن قرار می گیرد، که در این حالت باید به وسیله ملاقه دوغ حاصل را به آهستگی از روی سطح روغن بردارید. همچنین می توانید، کمی صبر کنید، تا کره آب شده خنک شود، سپس آن را بدون تکان دادن به یخچال انتقال دهید و بعد از این که کره خودش را گرفت، به راحتی دوغ را از آن جدا نمایید.

نحوه تهیه باقلوا ترکی

در مرحله بعدی طرز تهیه باقلوا ترکی باید، مغز پسته ها را خرد کنید و آن را با شکر(به میزان ۲ قاشق غذاخوری) مخلوط کنید. سپس باید با کمی کره کف تابه ای را چرب نمایید و روی حرارت بگذارید و مخلوط حاصل را  درون تابه مقداری تفت دهید.

اکنون نوبت استفاده از خمیر فیلو و یا یوفکا می باشد. البته پیش از آن باید، داخل ظرف پیرکسی را با برس آغشته به مقدار کمی روغن، چرب نمایید و بعد یک ورقه خمیر یوفکا را درون آن بگذارید. بعد دوباره با برس آغشته به کره سطح خمیر را چرب کنید، سپس مقداری مخلوط شکر و پودر پسته را روی سطح خمیر بریزید و مجددا روی مخلوط پسته و شکر را با یک لایه خمیر بپوشانید و باز سطح خمیر را چرب نمایید. این عمل را تا هنگامی که مخلوط تفت داده شده پسته و شکر تمام شود، تکرار کنید و پس از گذاشتن آخرین ورقه خمیر، آن را به وسیله چاقو به بخش های کوچکتر(مربع یا لوزی) تقسیم نمایید.

ظرف پیریکس را به مدت ۴۰ دقیقه داخل فر بگذارید، دمای فر باید ۱۷۵ درجه سانتی گراد باشد.

در آخر بعد از پخت باقلواها و برشته شدن، باید آن ها را از داخل فر خارج کنید. سپس شربت باقلوا از قبل آماده شده را روی آن ها بریزید و پس از خنک شدن، آن ها را نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه باقلوا ترکی

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان هنرمند با این بخش از مجله هنر در خانه، امیدواریم از طرز تهیه باقلوا ترکی راضی بوده باشید و این شیرینی خوشمزه را برای مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز تهیه و تدارک ببینید. حال می توانید با مراجعه به بخش آشپزی مجله ما از دیگر آموزش ها در این زمینه دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک از مطالب مجله ما ببرید.

اشتراک گذاری

یک نظر دهید